100 ildkuler hver dag

Vi bombarderes oftere fra himmelrommet enn vi har trodd. Hver dag suser 100 kraftige meteorer inn i atmosfæren.

Det er observasjoner fra Månen som nå har fått astronomene til å regne på nytt over antall objekter som treffer Jorden.

Opprinnelig var det antall meteorer på Jorden som ga forskernes et anslag på hvor ofte Månen rammes av meteorer.

Fire ganger flere

Men med bedre observasjonsmuligheter de senere årene, har det vist seg at Månen treffes hyppigere av meteorer enn vi har trodd.

Nye anslag fra NASA viser at Månen mottar fire ganger så mange meteornedslag som først antatt.

- De nye tallene for Månen innebærer at også Jorden treffes langt oftere enn vi har trodd, sier astronom Knut Jørgen Røed Ødegaard.

NASA har nå beregnet at Jorden hver dag treffes av cirka 100 meteorer som er så kraftige at de betegnes som ildkuler.

Imponerende skue

En ildkule er en meteoritt som brenner opp i atmosfæren og lyser sterkere enn planeten Venus på nattehimmelen. Det er imponerende skue, og ikke sjelden henger det en ildhale igjen etter slike meteorer.

En vanlig, stjerneklar natt kan det være mulig å se opptil ti vanlige meteorer, eller stjerneskudd som de ofte kalles, hver time.

Av og til, når Jorden kommer inn i en støvsverm etter en asteroide, kan det øke til det mangedobbelte. Leonidene og Geminidene er eksempler på slike svermer. De har maksimum henholdsvis 17. november og 13. desember hvert år.

Vanlige meteorer er støv- og sandkorn som brenner opp når de treffer Jordens atmosfære.

Klinkekulestørrelse

De 100 ildkulene som vi nå vet treffer Jorden hver dag skyldes større saker enn sandkorn. En typisk ildkule skyldes en stein på størrelse med ei klinkekule, som også brenner helt opp i atmosfæren.

At de brenner opp er ikke så rart. Med en fart på opptil 260.000 kilometer i timen blir friksjonen mot atomene i atmosfæren voldsom. I denne farten tar det 24 sekunder å tilbakelegge avstanden Lindesnes-Nordkapp!

Men selv om astronomene nå har funnet ut at Jorden treffes av flere ildkuler enn før, er det fortsatt vanskelig å få øye på en.

Det skyldes at de fleste kommer inn over ubebodde områder, eller når det er dagslys, og dessuten at de færreste av oss går med nesa i sky når det er mørkt og glatt ute.