Nord i Finland har forskere gjennomført eksperimenter som kan tyde på at beitende reinsdyr kan være bra for artsmangfoldet blant plantene. (Foto: Elina Kaarlejärvi)

Håper reinen kan redde plantemangfold på vidda

Høyere temperaturer fører til færre plantearter på tundraen. Beitende reinsdyr kan redde mangfoldet, tror forskere.

Det er mye usikkerhet om hva som vil skje på den iskalde tundraen når temperaturen på kloden stiger. Forskere frykter blant annet hva som vil skje når permafrosten smelter og store lagre med metan og karbondioksid slippes fri.

Forskere har funnet ut at varmere klima gir flere busker på tundraen både i Nord-Europa, Asia og i Nord-Amerika. Flere busker og mindre snø og is kan igjen føre til enda varmere klima.

Men buskene har også en annen bakside. De skygger for mindre planter som i verste fall kan forsvinne fordi de ikke får nok sollys.

Flere planter kan altså føre til færre arter.

Ekstrajobb for Rudolf

Nord i Finland har forskere gjennomført eksperimenter som kan tyde på at beitende reinsdyr kan være bra for mangfoldet.

Rudolf har jo bare én arbeidsdag i året, nemlig julaften, så han kan kanskje ta ekstrajobb som gartner.

– Gjennom å spise planter som er høye og har brede blader, kan reinen øke tilgangen på lys. Dette tillater flere arter å vokse og dra nytte av varmere klimaforhold, sier Elina Kaarlejärvi ved Umeå universitet i Sverige.

Rein og lemen

I fem år har hun og kollegaene fulgt plantenes kamp på et forsøksfelt ved Kilpisjärvi i Nordvest-Finland. Med kunstig oppvarming og gjerder har de sett på forskjellene der rein får beite og der de er nektet adgang.

Her kommer ikke Rudolf til. Fra forsøksfeltet ved Kilpisjärvi. (Foto: Elina Kaarlejärvi)

– Oppvarmingen økte antallet plantearter på flater som ble beitet på ettersom det ble mulig for små tundravekster å komme opp og etablere seg der, sier Kaarlejärvi i en pressemelding.

– Men når vi stengte reinen og lemen ute, ble vegetasjonen tettere, og det ble mindre lys. Resultatet ble at langsomtvoksende planter forsvant.

Kaarlejärvi, Eskelinen og Olofsson: Herbivores rescue diversity in warming tundra by modulating trait-dependent species losses and gains. Nature Communications, september 2017, doi: 10.1038/s41467-017-00554-z.