En notis fra Universitetet i Oslo - les mer.

Her er noen bøker som kan tilfredsstille en kunnskapshungrig på julaften.

Julegavetips: Bøker av forskere

Titan, nyhetsavisen for realfag og teknologi ved Universitetet i Oslo, anbefaler en rekke nye bøker som julegaver til den nysgjerrige og vitebegjærlige. I løpet av 2019 har biologer, kjemikere og fysikere ved Universitetet i Oslo gitt ut flere bøker som passer fint under juletreet.

Her er julegavetipsene fra Titan:

Hanna Nyborg Støstads bok Eventyrlig evolusjon handler om hvordan evolusjonen har påvirket dyrelivet vi finner i skogen, havet og himmelen.

Jessica Lönn-Stensrud har av Forskning.no fått tilnavnet «Bakteriedama». I høst ga hun ut sin andre bok om de bitte små organismene som så ofte skaper frykt, men som vi heller ikke kan leve uten. Boken har tittelen: Vi må snakke om bakterier.

Alexander Sandtorv skriver enkelt om kjemi i Kjemi – enkelt forklart. En innføring i emner som grunnstoffer, atomer og molekyler, stoffmengde, løsninger, syrer og baser, likevekt, organisk kjemi, elektrokjemi og gasser.

Paleontolog og øglegraver Jørn Hurum har sammen med Torstein Helleve og illustratør Esther van Hulsen hentet fram Tyrannosaurus rex og mange andre fortidsdyr du helst ikke vil møte i virkeligheten. Livsfarlig leksikon er en oversikt over de skumleste dyrene som noen gang har levd på jorda.

Maria Hammerstrøm har skrevet Den lille boka om universet som forteller hvordan universet gikk fra å være tomt for 13,8 milliarder år siden, til å inneholde stjerner, galakser og liv i dag.

Fysiker Anja Røyne vant Brageprisen for Menneskets grunnstoffer i 2018. I år er boken ute i pocketutgave.

Det samme gjelder Katharina Vestres Det første mysteriet, en bok om hvordan et menneske blir til, fra det unnfanges til det fødes.

Biologen Åsmund H. Eikenes debuterte i år som romanforfatter med Håkon, fortellingen om homofile Håkon som prøver å finne seg selv.

Les mer om julegavetipsene på Titan.uio.no