Gareth Sullivan forklarer hvordan forskerne på labben hans produserer lever og redder nesehorn fra å dø ut. Tildelingen fra USA er meget kjærkommen. (Foto: Gunnar Lothe, UiO)

Han dyrker etisk kjøtt på labben

Gareth Sullivan og hans forskergruppe er utvalgt som et av fagmiljøene som skal bidra til å løse utfordringene med å gro miljøvennlig og etisk kjøtt på labben til en overkommelig pris. Kanskje redder de truede dyrearter på kjøpet.

The Good Food Institute (GFI) er en tenketank i Washington DC som fremmer alternativer til konvensjonelt kjøtt. Første utdeling fra dem er på tre millioner amerikanske dollar til 12 forskningprosjekter. Gareth Sullivan har fått 2,5 millioner norske kroner til sitt prosjekt.

Generelt er fokuset på Sullivans lab på å forstå hva som dikterer cellenes skjebne. I løpet av de siste fem årene har Sullivan-gruppen utviklet levermodeller.

GFI definerer «Clean meat» som dyrket kjøtt utenfor et dyr fra en liten celleprøve. Resultatet er 100 prosent ekte kjøtt men uten antibiotikarester og bakteriell forurensning. En effektiv produksjon reduserer kostnadene for land og vann og utslipp av klimagasser og ingen dyr må bøte med livet.

Les hele saken på nettsidene til Universitetet i Oslo.