En notis fra Universitetet i Oslo - les mer.

Professor Anne Simonsen gleder seg over å bli tatt opp som medlem i EMBO.

Anne Simonsen utnevnt til medlem av EMBO

Medlemskap i EMBO (European Molecular Biology Organization) tilbys fremragende forskere innen livsvitenskap etter grundig fagfellevurdering. Anne Simonsen, en internasjonalt anerkjent forsker, er nå Norges tiende medlem. Hun er professor ved Institutt for medisinske basalfag og nestleder ved CanCell - Senter for kreftcelle-reprogrammering.

EMBO er en internasjonal organisasjon av forskere innen livsvitenskap, med over 1800 fagfellevurderte medlemmer. For å bli medlem må du først bli nominert av et medlem, og deretter blir du fagfellevurdert av andre medlemmer og EMBO-rådet. I år utnevnes 52 nye medlemmer og 11 tilknyttede medlemmer.

Anne Simonsen er den eneste norske forskeren på årets liste over nye medlemmer Hun har spesialisert seg innen molekylær cellebiologi med hovedfokus på å forstå hvordan kreft oppstår. Professor Simonsen har blant annet bidratt til økt forståelse av hvordan autofagi, en cellulær selvnedbrytende prosess, reguleres og autofagiens rolle inn mot livslengde og kreftutvikling.

– Medlemsskapet en anerkjennelse av forskningsresultatene jeg og mine medarbeidere har oppnådd. Jeg gleder meg også til å ta del i, og bidra til, ulike møter og andre aktiviteter i regi av EMBO, sier Simonsen.

Dette er de ti norske medlemmene: Erik Boye, Gareth Griffiths, Jacob B. Natvig, Kirsten Sandvig, Kirsten Skarstad, Anne Simonsen og Harald Stenmark, Hans Krokan, Edvard Moser og May-Britt Moser.

Les mer om utnevnelsen på nettsidene til Universitet i Oslo