En notis fra UiT Norges arktiske universitet - les mer.

Overingeniør Tage Åsali Jenssen sjekker ut ett av UiTs nye el-fly på besøk hos produsenten Pipistrel i september. (Foto: Yngve Birkelund)
Overingeniør Tage Åsali Jenssen sjekker ut ett av UiTs nye el-fly på besøk hos produsenten Pipistrel i september. (Foto: Yngve Birkelund)

Norges to neste el-fly er ankommet Bardufoss

Publisert

De elektriske flyene skal nå testes i nordnorsk klima. Målet er å få vellykket infrastruktur for miljøvennlig flyving.

– Dette er el-fly nummer to og tre som kommer til Norge. Vi har gledet oss veldig til de skulle komme. Nå gleder vi oss til å vise dem fram, sier instituttleder ved Institutt for teknologi og sikkerhet, Yngve Birkelund.

University of Tromsø School of Aviation (UTSA) samarbeider med UiTs forskningssenter Arctic Centre for Sustainable Energy (ARC) for å gjøre flyvningene mest mulig miljøvennlig. Flyene skal nemlig lades ved hjelp av energi fra egen solcellepark.

– Det er en del av overgangen fra fossil til fornybar energi. I tillegg til solceller skal vi teste ut batterilagring på flyene. Med batteriene som er i flyet nå er rekkevidden i overkant av en time, men det er uten å ta høyde for temperatur og vær her nord, forklarer Birkelund.

Les mer om flyene og testkjøringene på hjemmesidene til UiT