De sunne mytene

Tren til det gjør vondt. Drikk masse vann. Spis vitaminpiller. En sunn livsstil får oss kanskje til å leve lenger, men mytene om hva som er sunt lever aller lengst.

Publisert

Tidligere i år viste forskning at det slett ikke er sunt å bøtte nedpå med vann mens man trener, slik vi alltid har hørt. Tvertimot kan det føre til skadelig saltmangel i blodet - og i verste fall være dødelig.

Denne “sunne myten” hadde sin opprinnelse i en eneste og dårlig begrunnet undersøkelse fra 1969. Før den tid hadde idrettsfolk blitt anbefalt ikke å drikke i det hele tatt under trening.

Myter er følelser

Vedtatte “sannheter” om hva som er sunt har flere ganger vist seg å ha lite grunnlag i fakta. Myter og vrangforestillinger handler mer om følelser enn om kunnskap. Det dreier seg om hva vi liker - uansett om det virkelig er sant eller ikke.

"Arnulf Kolstad."
"Arnulf Kolstad."

- Myter hjelper oss å forholde oss til det vi kjenner, sier Arnulf Kolstad, professor i psykologi ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU).

- De kan ha en snev av sannhet, de kan overdrive sannheten, eller de kan være helt feilaktige forestillinger.

Blod, svette og tårer

“Alle” vet at det er sunt å trimme, selv om trimmingen kan være et ork. Men i virkeligheten er det ikke så enkelt.

- Mange tror det skal være blod, svette og tårer - at jo hardere og tøffere du trener, jo bedre er det, sier Roald Bahr, professor i idrettsmedisin ved Norges idrettshøgskole.

- Men i dag vet vi at en moderat, daglig treningsdose på tilsammen en halvtime, gjerne delt opp i ti minutters økter, er nok. De fleste tror at det skal mer trening til enn det som er nødvendig for å oppnå en betydelig treningsgevinst.

- Kjører for hardt

Dermed forsvinner alt vi har hørt om å trene til det gjør vondt - “no pain, no gain”.

"Svein Hetland."
"Svein Hetland."

- I konkurranseidrett er du nødt til å gjøre det for å hevde deg i toppen, men der presses kroppen til grensen. For alminnelige mosjonister kan man omtrent se bort fra noe slikt, sier amanuensis Svein Hetland ved idrettshøgskolen.

- Hvis du gisper og vakler hjem hver gang du har trent, er det bare et tidsspørsmål før kroppen reagerer. Folk som har stålvilje og presser kroppen over tid, kan risikere langvarige plager.

Nedarvet myte

Myten om den harde treningen er nedarvet fra tidligere tider, mener Bahr.

- Det skyldes trolig at det var dette man trodde før. Da jeg gikk på doktorskolen mente man at det burde trenes i økter på én time om gangen, minst tre ganger i uka, og hardt nok til at man ble ordentlig sliten.

Hurra-mat og fy-mat

"Roald Bahr."
"Roald Bahr."

Også kostholdet rammes av sunnhetsmyter. Vi har hurra-mat som skal løse alle problemer og fy-mat som man bør holde seg unna. Men selv om det er klart hva slags mat som er sunnest, anbefaler ernæringseksperter heller et balansert kosthold der man kan koste på seg å spise litt småsyndig av og til.

Det er bedre med matglede og variert kost enn et nådeløst matregime som er dømt til å mislykkes, tilrår de.

Den sunne melken

Ikke en gang melk og poteter er så gjennomført kjernesunne som vi fikk høre i oppveksten.

Melk inneholder fett som kan være skadelig i store mengder, og enkelte utvikler også overfølsomhet for melkeprodukter - såkalt melkeallergi. Poteter i kokt utgave er nok sunt, men kan også erstattes av pasta og ris uten tap i næringsinnhold.

Satser på piller

I tillegg til de tradisjonelle mytene kommer også mer moderne misforståelser om hva som er sunt eller helsefarlig.

- Vi må satse på piller og vitamintilskudd, fordi jorda er så utarmet at dagens frukt og grønnsaker ikke lenger har noe særlig næringsinnhold, mener noen.

- Alle tilsetningsstoffer er farlige, og E-numrene angir hvor giftige stoffene er, mener andre.

C-vitamin mot forkjølelse

Og alle har vel hørt at store doser med C-vitamin vil kunne forhindre forkjølelse. Dette er nok en gang resultatet av en enkelt undersøkelse fra 1970 som ikke har blitt bekreftet senere.

Den kjedelige sannheten synes å være at et variert, godt kosthold kombinert med mosjon er den beste måten å forebygge sykdommer på.

Seiglivete myter

- Den mest effektive måten å forandre myter er ved å forandre folks atferd, mener Arnulf Kolstad.

- Det fungerer bedre enn tradisjonelle holdningskampanjer som henvender seg til fornuften. En effektiv måte å få folk til å endre kosthold på er ved å få dem til å faktisk spise ny, sunn mat. Hvis vi begynner å spise noe vi ellers ikke ville ha spist, kan vi finne ut at “men dette er jo godt”.

Ved å få folk til å prøve noe nytt og ukjent, kan de dermed skaffe seg ny kunnskap som utfordrer mytene. Men å bli kvitt myter og feiloppfatninger er ikke gjort over natta, tror psykologen.

- Informasjon vil i det lange løp undergrave myter, men det kan ta lang tid, sier Kolstad.