Menn er flinkere enn kvinner til å velge raskeste rute - i hvert fall på dataskjermen. Det er usikkert om de har samme fordel når de selv skal bevege seg utendørs. (Foto: Shutterstock/NTB scanpix)

Menn velger mer effektiv rute enn kvinner

Mens kvinner holder seg til kjente stier, finner menn snarveier på kartet og kommer fortere fram til målet på datamaskinen.

Skal du finne den raskeste veien, kan det lønne seg å spørre en mann. Det antyder en amerikansk studie.

I to eksperimenter fikk henholdsvis 68 og 72 studenter i oppgave å finne fram i en labyrint på dataskjermen.

På forhånd hadde de fått gjøre seg kjent med labyrinten. Men nå ble deres digitale jeg plassert et tilfeldig sted inne i labyrinten og skulle navigere til et bestemt mål.

Mens mennene gjerne tok sjansen på snarveien, valgte kvinnene i det første eksperimentet oftere den trygge, men lenger, ruta som de visste tok dem til målet.

I begge eksperimentene vandret kvinnene dessuten mer rundt på måfå for å finne veien.

Landemerker hjelper ikke

Det hjalp ikke kvinnene at det ble plassert ut en rekke landemerker som de kunne bruke for å orientere seg.

I det første eksperimentet var det gjenstander som stol, teleskop og fotball. I det andre var det litt mer realistiske ting du kan møte på veien, som trær, søppelkasse og piknikbord.

Det var en klar kjønnsforskjell i tidsbruken. Mennene brukte kortere tid på å komme fram.

Men det skyldes bare delvis at de velger snarveier oftere. Kanskje kvinnenes vandring spiller inn? Den tar analysen ikke høyde for.

Kan dra nytte av dataspill?

Forskerne tror at noe av kjønnsforskjellen bunner i at mennene i undersøkelsen er mer vant til å forholde seg til dataspill, som labyrinten i eksperimentet ligner på.

Resultatene betyr ikke at mennene finner fortere fram i virkeligheten. Der får vi et annet perspektiv og bruker også kroppen til å orientere oss.

Nye studier bør ta med deltakerne ut, mener forskerne, og dessuten utforske om effektiviteten henger sammen med evnen til å skaffe seg oversikt over omgivelsene, preferanse for visse ruter eller andre elementer.

Norske hjerneforskere som NRK har intervjuet påpeker også at mange studier bruker tester på dataen i stedet for å gå ut i den virkelige verden. De mente for fire år siden at det ikke var bevist at menn har bedre stedsans enn kvinner. Andre studier tyder nemlig på få kjønnsforskjeller.

Samtidig finnes det en god del studier som viser at kvinner velger en mindre effektiv vei enn menn. Norske forskere oppdaget for et par år siden at kvinner ble bedre til å orientere seg i et dataspillignende miljø når de fikk en dose testosteron. Men de kom ikke fortere fram til målet av den grunn.

Alexander P. Boone, Xinyi Gong og Mary Hegarty: Sex differences in navigation strategy and efficiency. Memory & Cognition, online 22. mai 2018. Doi: 10.3758/s13421-018-0811-y.