En notis fra Statens vegvesen - les mer.

Bildet er hentet fra en animasjons-video om produksjon av brukasse i aluminium, et materiale som kan gi lettere og rimeligere totalkostnader i bruer.
Bildet er hentet fra en animasjons-video om produksjon av brukasse i aluminium, et materiale som kan gi lettere og rimeligere totalkostnader i bruer.

Aluminium kan gi lette og billigere brukasser

Aluminium kan være løsningen for fremtidens brukasser, altså som fundament for kjørebanen på bruer, ifølge et forskingsteam bestående av Dr.techn.Olav Olsen, Hydro, Leirvik AS og NTNU.

Forskere og ingeniører ser for seg muligheter for redusert kostnad på brua ved å redusere mengdene i konstruksjonen totalt sett ved bruk av aluminium i brukassen og ved lokal produksjon av delene. Ved å benytte aluminium fremfor stål vil mindre vekt i brukassen også gi reduksjon av mengde av bruens andre hovedkomponenter, som bærekabel, bærekabelforankringer, tårn og hengestenger.

Bakgrunnen for beregningene er behovet for en rimeligere strekning E39 mellom Stord og Os. For bruen over Langenuen sør for Bergen er investeringen anslått til å koste 5 milliarder kroner. Ifølge ingeniør Veronica Liverud Krathe fra Dr.techn.Olav Olsen er aluminium et konkurransedyktig materialvalg sammenlignet med stål. Per i dag er det ikke bygd hengebruer ved bruk av aluminium i brukassen fordi løsningene og teknologien ikke er tilgjengelig i dagens marked.

– For at vi skal kunne realisere dette kreves det utvikling av nye produkter og nye anvendelsesmetoder for kjent teknologi og ny kunnskap, det er det vi jobber med å utvikle nå, sier Krathe. Hun forklarer at aluminium hittil ikke er benyttet i slike konstruksjoner fordi det ikke er like sterkt som stål, og fordi massen er lavere er det en større utfordring å sikre aerodynamisk stabilitet. Dette er et dilemma for forskerne.

– Vi jobber med å se på hvordan vi kan designe aluminiumet slik at det er egnet for brukasser i hengebruer. Det kan også bli aktuelt for bjelkebruer og nettverksbruer, forklarer Krathe.

Les mer om prosjektet på nettsidene til Statens Vegvesen

Powered by Labrador CMS