Justin Bieber med fans på en konsert. (Foto: Mario Anzuoni, Reuters)
Justin Bieber med fans på en konsert. (Foto: Mario Anzuoni, Reuters)

Ekte Bieber-fans bør besvime

En ekte fan av Justin Bieber ofrer mye, også tentamen, for å dra på konsert. Og kommer en ekte fan fysisk nær idolet bør man nesten besvime.

Publisert
Ungdom er del av en masse der de tilber og er avstandsforelsket i musikkstjerner i passe alder. (Foto: Filmweb)
Ungdom er del av en masse der de tilber og er avstandsforelsket i musikkstjerner i passe alder. (Foto: Filmweb)

Det er ville tilstander i Oslo på grunn av en 19 år gammel gutt som synger og danser.

– En belieber idoliserer Justin Bieber og musikken hans. Belieberen forplikter seg underforstått til å la dyrkingen prege hverdagen sin, sier Arve Hjelseth, førsteamanuensis hos Institutt for sosiologi og statsvitenskap ved NTNU.

– Kommer belieberen nær Justin Biebers fysiske kraftfelt, bør nok også nær besvimelse-erfaringer finne stedm sier han.

Begrepet belieber er satt sammen av Bieber og believer. Biebers tredje plate heter «Believe».

– Ekte beliebere ofrer mye, også tentamen, for å dra på konsert. Idolisering handler om offer parallelt med gleden av å oppleve idolet, sier Hjelseth.

Biebermania og Beatlemania

Hysteriet knyttet til idolet har fått navnet Biebermania. Dette er igjen hentet fra Beatlemania.

– I 1963 og 1964 var dyrkingen av Beatles et kvasireligiøst massefenomen. Senere tok entusiasmen og anerkjennelsen av Beatles som viktige komponister og musikere mer over.

– Hysteriet i Biebermania og Beatlemania forsterkes av at ungdommene er del av en masse der de tilber og er avstandsforelsket i musikkstjerner i passe alder. Stjernene tillegges også idealiserte egenskaper, sier Hjelseth.

Fansen og idolet på nett

Mens Beatles-fansen leste de samme papirartiklene, og så på de samme bildene igjen og igjen, er produksjonen av nytt stoff er mangedoblet i dag. Sosiale medier har gjort det lettere for fansen å holde kontakt med hverandre og indirekte kommunisere med idolet.

Justin Bieber nærmer seg 38 millioner følgere på Twitter. Han kommenterer og videreformidler ofte meldinger og bilder som fansen legger ut.

Avisene er fulle av stoff om Bieber, men Ingvild Kvale Sørenssen, stipendiat hos Institutt for tverrfaglige kulturstudier ved NTNU, mener at Bieber ikke trenger media og sladrepressen for å bygge sin kjendisstatus.

– Bieber er flittig bruker av sosiale medier. Han publiserer det han vil og når ut til dem han vil. Når Bieber stadig legger ut bilder seg i bar overkropp opplever også fansen en intimsfære, sier hun.

– Populærkultur for særlig barn og unge, og enda mer når det er jenteting, blir ofte ikke tatt seriøst. Barn ses på som svake og lett påvirkelig for kommersielt press, de liker «egentlig» ikke Bieber. Men da frarøver vi dem å være aktive og med egne preferanser, mener Sørenssen.

Han er en av oss, han er ekte

Biebermania og å være en belieber handler om personlig og sosial identitet. Bieber synger om å fortsette å prøve uten å gi opp – og da er det mulig å drømme om å være i armene hans, og en del av livet hans.

Klar, ferdig, svim av! (Foto: Filmweb)
Klar, ferdig, svim av! (Foto: Filmweb)

– Beliebere på konsert får ta del i noe som er større enn dem selv. Identitet er noe du gjør. En belieber gjør noe sammen med andre, og skiller seg fra de som ikke er beliebere, sier Sørenssen.

For tweens (8-12-åringer) og tenåringer er det viktig å oppleve noe som oppleves ekte.

– Bieber spiller på at han kommer fra en småby og trange kår og at han er en ekte gutt. Han har selv skapt suksess med videoer på YouTube og er i utgangspunktet ikke produkt av platebransjen og markedsføringstricks.

– Bieber er den amerikanske drømmen personifisert, avslutter Sørenssen.