Folk må raskere inn i togene

Togpassasjerer må sluses inn på en god måte for å holde togene i rute. Derfor har plattformene rundt Oslo S nå fått gule streker for togstopp, og merkede plasser for barnevogn og rullestol.

Publisert
Jernbaneverket og NSB logger hver dag mengder av data fra trafikk og tog, og forskerne har brukt dataene til å skape en mer detaljert forståelse av hva som skjer. Et av tiltakene er merking og skilt på plattformer i Østlandsområdet. (Foto: SINTEF/Werner Juvik)
Jernbaneverket og NSB logger hver dag mengder av data fra trafikk og tog, og forskerne har brukt dataene til å skape en mer detaljert forståelse av hva som skjer. Et av tiltakene er merking og skilt på plattformer i Østlandsområdet. (Foto: SINTEF/Werner Juvik)

Jernbaneverket har tenkt på det samme som konsertarrangører når de ikke ønsker store folkemasser presset inn én og samme dør.

Derfor tester de nå ut merking og skilt på plattformer i Østlandsområdet.

Det er malt gule streker på plattformene der togene skal stoppe, slik at alle tog stopper likt på stasjonen og at døra befinner seg på samme plass hver dag.

I tillegg er det merkede plasser for familier med barnevogn og for rullestolbrukere.

Virkningene er målt og analysert av forskere ved SINTEF.

–Analysene viste en umiddelbar effekt, forteller Andreas Seim.

– Og det var størst effekt på stasjoner nært Oslo der passasjerene er mange. Ifølge målingene vi har gjort ved Nasjonalteateret, kunne et lokaltog spare 11-12 sekunder bare ved hjelp av den gule stopp-streken.

Merkede plasser for familier med barnevogn og for rullestolbrukere, skal gjøre at passasjerene kommer seg fortere på toget. (Foto: SINTEF/Werner Juvik)
Merkede plasser for familier med barnevogn og for rullestolbrukere, skal gjøre at passasjerene kommer seg fortere på toget. (Foto: SINTEF/Werner Juvik)

Forskerne så også at det var mindre variasjon i hvor lenge togene oppholdt seg på stasjonen, noe som gir større forutsigbarhet og punktlighet i trafikken.

Tog på tida

Jernbaneverket og NSB logger hver dag mengder av data fra trafikk og tog, og forskerne har brukt dataene til å skape en mer detaljert forståelse av hva som skjer.

– Vi utvikler verktøy og analyser for å få mer verdi ut av dataene i form av innsikt og forståelse, sier Seim.

– Partnerne våre som Jernbaneverket bruker så noe av kunnskapen til å videreutvikle konkrete løsninger som implementeres i drift

Et område forbrukerrådet har etterspurt, er hvordan en passasjer som skal reise en delstrekning, kan få vite om han kommer fram til riktig tid?

Fokuset har til nå ligget på endestasjonen, og man har ikke kommunisert hva som skjer underveis.

- Her har Jernbaneverket nå laget to nye tjenester med basis i verktøy vi har utviklet tidligere for dem, sier Seim.

Sjekk på nett

Den ene tjenesten er utviklet lokalt for Østlandet. På Jernbaneverkets nettside kan du sjekke hvor ofte toget har vært forsinket, innstilt og i tide den siste uken eller måneden.

Tjenesten lar deg søke på eksakte tidspunkt på alle avganger over ulike tidsrom: http://www.jernbaneverket.no

– Passasjerer kan velge bort ustabile avganger framfor mer punktlige tog, sier Seim.

– Om du for eksempel tar toget fra Sandvika til Oslo S kan du se om avgangen kl. 07.49 pleier å være i rute eller om du heller bør satse på toget som går 07.36.

Det samme prinsippet gjelder for den andre tjenesten som er utviklet, og som tar for seg nasjonale ruter. Her vil du for eksempel finne at av de togene som går fra Bergen til Oslo, er 89 prosent i rute, mens togene fra Trondheim til Dombås har større punktlighet: Her er 91 prosent i rute. Dette oppdateres hver dag og er basert på de siste 25 dagene.