Billettautomater – også for blinde

Med lydbasert tilbakemelding og fingerbevegelser på berøringsskjerm kan billettautomater også brukes av blinde og svaksynte.

Publisert
Kjersti Maageng Nordås fra Jessheim skjønner godt at billettautomaten til NSB er vanskelig å bruke for synshemmede. (Foto: HiOA)
Kjersti Maageng Nordås fra Jessheim skjønner godt at billettautomaten til NSB er vanskelig å bruke for synshemmede. (Foto: HiOA)

NSB har fått mye kritikk for at billettautomatene er ubrukelige for synshemmede.

Mangelen på fysiske holdepunkter på berøringsskjermen gjør at blinde ikke kan navigere, og derfor må ha hjelp til å bruke automaten.

Dette gjelder også andre automatløsninger, som for eksempel billettautomatene til Ruter.

Utviklet en prototype

Nå har fem tidligere studenter ved Høgskolen i Oslo og Akershus utviklet en prototype som gjør billettautomaten tilgjengelig også for sterkt svaksynte og blinde.

NSB takket nei til å utvikle konseptet, og har foreløpig ingen planer om å gjøre automatene tilgjengelige for blinde.

– NSB har etter flere år med automater i bruk på stasjonene ennå ikke kommet med forbedringer for blinde. Andre byer i Europa, for eksempel Barcelona, ligger foran oss på dette området, påpeker Tek Beng Tan.

Velger med fingerbevegelser

Brukeren har muligheten til å gjøre sine valg ved med fingerbevegelser i forskjellige retninger.
Brukeren har muligheten til å gjøre sine valg ved med fingerbevegelser i forskjellige retninger.

Etter hyppig testing kom studentene frem til den beste prototypen som de kalte Swipe8. Den har talesyntese og baserer seg på enkle fingerbevegelser på skjerm.

Konseptet benytter seg av bevegelse i stedet for trykk, og baserer seg på at brukeren sveiper fingeren over skjermen i ulike retninger. Hver av retningene representerer et valg. Unikt med løsningen er at det ikke har noe å si hvor på skjermen fingerbevegelsen starter.

– Dette er en helt ny måte å tenke på i forbindelse med selvbetjeningsautomater. Løsningen vi kom frem til er både tidseffektiv og brukervennlig for alle, og den er enkel å lage, forklarer Anders Johansen, som var testansvarlig i studentprosjektet.

Han håper at deres teknologi kan være et utgangspunkt for videre utvikling.

Jobber med løsninger

NSB påpeker at de bestreber seg på å lage best mulig løsninger for alle, og at mye er gjort på automatene for å gjøre brukervennligheten bedre for svaksynte.

–Vi har blant annet økt kontrastene på skjermen og tatt bort forstyrrende elementer for å gjøre lesbarheten bedre. Med touchscreen-teknologi må man dessverre til en viss grad kunne se for å kunne bruke automatene, sier kommunikasjonssjef i NSB, Åge-Christoffer Lundeby.

Bakgrunn:

Tek Beng Tan og Anders Johansen fikk toppkarakter for sin forskningsbaserte prosjektoppgave om billettautomater og universell utforming. (Foto: HiOA)
Tek Beng Tan og Anders Johansen fikk toppkarakter for sin forskningsbaserte prosjektoppgave om billettautomater og universell utforming. (Foto: HiOA)

Arbeidet er utført av fem tidligere studenter på bachelorstudiet i anvendt datateknologi ved daværende Høgskolen i Oslo (nå Høgskolen i Oslo og Akershus) våren 2010.

De tidligere studentene som utviklet prototypen Swipe8 er Anders Johansen, Edvin Sulic, Eirik Vesterhus, Eirik Rud Iversen og Tek Beng Tan.

Professor Frode Eika Sandnes ved Høgskolen i Oslo og Akershus var veileder for studentene. Elleve synshemmede testpersoner fra Blindeforbundet deltok i brukertestingen. I tillegg ble det gjort flere uformelle tester med studenter ved daværende Høgskolen i Oslo.

Referanse:

Sandnes m..fl.: Making touch-based kiosks accessible to blind users through simple gestures, Universal Access in the Information Society 2012, Online First, doi: 10.1007/s10209-011-0258-4.