Slik ser en kunstner for seg at 'Oumuamua så ut da det ble kastet ut av sitt eget stjernesystem, ifølge forklaringen i den nye forskningsartikkelen.

Vet vi hva 'Oumuamua er for noe nå?

Harvard-astronomen Avi Loeb foreslo at det pussige objektet kunne være en sonde sendt av aliens. Men svaret er enkelt: Nei, vi vet enda ikke hva det er.

Svært mange fikk med seg at et svært pussig objekt har vært innom solsystemet vårt. Det ble oppdaget i oktober 2017 på et observatorium på Hawaii, og det ble raskt klart at det var noe helt uvanlig.

Objektet fikk navnet 'Oumuamua, og det er den første gjesten fra et annet solsystem som astronomene har oppdaget. Det er godt mulig at det er mange slike objekter som surrer rundt solen, men de er ikke oppdaget og bekreftet enda.

'Oumuamua kom inn i solsystemet i en slik bane at den ikke kunne kommet fra noe annet sted enn rommet mellom stjernene.

Men dette var bare et av de uvanlige aspektene ved det opp mot en kilometer lange og smale objektet, som i seg selv er uvanlig. Selv med begrenset observasjon, ble det klart at 'Oumoamoa ikke ligner på noe annet i vårt solsystem vi vet om.

Pussig bane

'Oumuamuas bane rundt solen viste blant annet at den ikke bare var påvirket av solens tyngdekraft. Av en eller annen grunn hadde objektet en svak akselerasjon på vei ut av solsystemet.

Det er ikke uvanlig for kometer, som er klumper med is og støv. Når solstrålingen treffer overflaten på disse kometene, begynner det å fordampe gass fra overflaten. Dette kan fungere som små rakettmotorer, som «dytter» kometen i en annen retning.

Men kometer har en stor hale av gass, som kan observeres fra jorden. Dette hadde ikke 'Oumuamua, og overflaten er sannsynligvis steinete og tørr, ifølge en ny studie i Nature Astronomy.

Nå har en forskergruppe kommet med et velbegrunnet forslag som kan passe med observasjonene av 'Oumuamua. Nemlig at det er en del av en større planet som ble revet fra hverandre. Ideen er presentert i forskningartikkelen i Nature astronomy.

Dette kan skje hvis en planet, dvergplanet eller en asteroide kommer for nærme en diger stjerne. Dette er ikke en helt ny forklaring, men en av mulighetene som ble kastet rundt i tiden etter at det fremmede objektet ble oppdaget. En variant av ideen ble blant annet omtalt i denne forskningsartikkelen fra 2018, publisert i Astrophysical Review Letters

Denne forklaringen gir ingen endelige svar, og den er basert på simuleringer av forhold som kan gi opphav til et objekt som ligner på 'Ouomuamua.

Den hvite linjen er 'Oumuamuas bane inn, gjennom og ut av solsystemet med datoer. Skivene viser hvordan den hadde sett solen fra sitt ståsted.

Aliens?

Harvard-astronomen Avi Loeb foreslo at 'Oumuamua var så spesiell at det kunne være romsøppel eller til og med en aktiv sonde fra en sivilisasjon ett annet sted i galaksen. Akselerasjonen kunne forklares hvis den hadde et solseil, var et av Loebs argumenter.

forskning.no møtte astronomen Avi Loeb i 2019, og du kan lese mer om hans argumenter i dette intervjuet.

– Her ser vi et uvanlig objekt, som alle tror er en komet eller asteroide, men som ikke ser ut som en komet eller asteroide i det hele tatt. Den må være et statistisk avvik, noe helt uvanlig, sa Loeb til forskning.no den gangen.

Et av hans poeng går ut på at det første objektet vi vet om som stammer fra utsiden av solsystemet er såpass spesielt. Egentlig kunne man forventet at det første objektet ville være noe veldig vanlig, som en komet med forventede egenskaper.

Siden oppdagelsen av 'Oumuamua har det blitt oppdaget et nytt, bekreftet objekt som kom fra et sted utenfor solsystemet. Kometen 2I/Borisov ble oppdaget høsten 2019, og kometen var i en bane som tyder på at den kom utenfra.

2I/Borisov er mye mer som forventet, og ligner kometene vi kjenner fra vårt solsystem, som du kan lese mer om i denne forskning.no-saken.

Et av de store spørsmålene er om 'Oumuamua egentlig er spesiell i den store sammenhengen, ifølge Space.com. Er det slik at rommet er fullt av objekter som ligner på denne mystiske gjesten, som vi ikke har sett enda?

Eller var astronomene bare spesielt heldige, og fikk øye på noe ekstremt sjeldent? Som å finne nålen før resten av høystakken? Dette er foreløpig ubesvarte spørsmål.

Et faktisk bilde av 'Oumuamua, som er prikken i midten av bildet. Ingen vet egentlig hvordan den så ut.

Tidevannkrefter

Forslaget som nå ligger på bordet går ut på at 'Oumuamuas spesielle egenskaper kan forklares med en simulering av forskjellige typer planeter som blir revet fra hverandre på grunn av tidevannkrefter etter at den kommer for nærme møte med en stjerne.

Dette kan forklare mange av de spesielle egenskapene, ifølge forskernes simulering. Blant annet den lange, smale formen, som forskerne mener kan oppstå etter et slikt katastrofalt møte.

Blant annet mener de at de kan begraves små bobler med gass nede i steinen, som kan aktiveres av solen. Dette mener forskerne forklarer hvordan den kunne slippe ut gass i nærheten av solen, og dermed oppnå en viss akselerasjon.

Ideen er at det kanskje er svært mange slike fragmenter i rommet mellom stjernene. Alle stammer fra forskjellige dvergplaneter eller lignende som har blitt revet fra hverandre. Dette vil gi opphav til massevis av objekter som ligner på 'Oumuamua.

Disse objektene må kastes ut av solsystemer og sendt avgårde svært ofte i kosmisk sammenheng siden vi fant ett i vårt eget nabolag, ifølge forskerne.

– 'Oumuamua er bare toppen av isfjellet. Vi forventer å finne mange flere interstellare besøkende med lignende trekk med framtidige observasjoner, sier Douglas Lin ved Tsinghua-universitetet i Beijing i en pressemelding.

Han viser til åpningen av Vera C. Rubin-observatoriet, et kraftig observatorium som skal begynne å kikke på himmelen i 2022.

Forskerne bak studien er også klare på at 'Oumuamua er et mysterium.

Så da gjenstår det bare å se om teleskopene vil bekrefte 'Oumuamua som noe helt vanlig i kosmisk sammenheng, eller om det virkelig er noe unikt.

Zhang mfl: Tidal fragmentation as the origin of 1I/2017 U1 (‘Oumuamua). nature astronomy, 2020. DOI: 10.1038/s41550-020-1065-8. Sammendrag