Hallo! Her er vi! Er det lurt å legge ut en kosmisk kontaktannonse? Nå har vi i hvert fall muligheten. (Illustrasjon: MIT)

Det er mulig å signalisere til utenomjordiske tusenvis av lysår unna

Forskere har funnet ut hvordan vi kan påkalle oppmerksomheten til astronomer fra andre kloder. Sånn i tilfelle de finnes.

Skal man påkalle noens oppmerksomhet, er det greit å ha noe å å vise frem.

En skikkelig imponerende laserstråle, for eksempel.

Det er nemlig dette som er ideen til James Clark og Kerri Cahoy fra MIT. De har tatt utgangspunkt i dagens tilgjengelige teknologi, og pønsket ut hvordan vi kan lage en slags kosmisk fyrlykt som kan ses fra langt utenfor solsystemet.

Hemmeligheten skal være en 1- til 2-megawatts laser (som vi allerede har) og et teleskop på 30 til 45 meter (som vi snart skal lage).

Her er vi!

Dersom vi bruker teleskopet til å fokusere laseren, vil vi kunne lage en infrarød stråle kraftig nok til å fange oppmerksomheten til utenomjordiske astronomer som tilfeldigvis titter på vår del av galaksen, sier forskerne, ifølge en pressemelding fra Johns Hopkins-universitetet.

Clark og Cahoy mener en slik stråle vil kunne oppfattes opptil 20 000 lysår unna. Men det vil nok i første omgang være mest aktuelt å rette den mot våre nærmeste stjerner, som Proxima Centauri, eller relativt nære solsystemer med planeter i den beboelige sonen, som TRAPPIST-1.

Kan blinke beskjeder

Det er ikke sikkert en utenomjordisk stjernekikker umiddelbart ville oppfatte lysstrålen som et signal fra en sivilisasjon. Men de vil nok synes det er uvanlig, og undersøke nærmere, tror Clark og Cahoy.

Og dersom denne hypotetiske astronomen så oppdager oss, og retter et tilsvarende signal i vår retning, vil det være mulig å kommunisere.

Vi kan blinke beskjeder med en overføringshastighet på noen hundre bits per sekund, ifølge forskerne. Så må vi riktignok vente i noen år på at signalet skal nå fram. Men likevel. Vi kommuniserer!

Hvor lurt det er å legge ut en slik kontaktannonse på menneskehetens vegne, er kanskje en annen sak.

Kan ha sett oss forlengst

Nå er det så klart langt fra sikkert at det faktisk finnes intelligent liv på andre planeter. Til nå har overbevisende observasjoner glimret med sitt fravær.

Men om de skulle eksistere, er det ikke gitt at vi bør invitere dem over.

Det avdøde geniet Stephen Hawking var for eksempel bekymret over de mulige følgene av et eventuelt møte.

- Avanserte utenomjordiske ville kanskje bli nomader, med ønske om å erobre og kolonisere enhver planet de kan nå, skal Hawking ha sagt, ifølge National Geographic.

- Et møte med en avansert sivilisasjon kan bli som amerikanske urfolks møte med Columbus. Det gikk ikke så bra.

Andre forskere, som Seth Shostak fra Seti Institute, mener imidlertid at laserlykter og andre anrop vil ha lite å si, fordi svært overlegne sivilisasjoner for lengst vil ha oppdaget signaler som lekker ut fra kommunikasjonen på jorda. Dessuten finner de sikkert ressursene de trenger på andre planeter.

Ikke nødvendigvis fredelige

Ian Stewart fra Warwick University, på sin side, er ikke overbevist om at utenomjordiske besøkende nødvendigvis har gode hensikter.

- Mange folk tror at fordi de vil være så kloke og kunnskapsrike, vil de være fredelige. Jeg tror ikke du kan gå ut fra det, sier han ifølge BBC.

Det er altså mulig at menneskeheten kanskje bør ta en tenkepause, og minnes visdomsordene til Eivind Eckbo, forhenværende formann i Anders Langes parti:

Hvis du setter ut fjøslykta en sommerkveld, er det mye rart som kan komme trekkende.

James R. Clark & Kerri Cahoy, Optical Detection of Lasers with Near-term Technology at Interstellar Distances, The astrophysical Journal, november 2018. Sammendrag.