Romsonden skal blant annet undersøke Merkurs overflate, indre og magnetfelt. (Illustrasjon: ESA / ATG medialab)

Snart sendes romsonde med håndsydd teppe til Merkur

Teppet skal beskytte sonden mot de høye temperaturene på planeten.

BepiColombo skal til Merkur for å undersøke den lille planetens overflate, indre, magnetfelt, sammensetning og mer.

Men siden Merkur er den planeten som går nærmest sola, kan temperaturen komme opp i over 400 grader Celsius.

Derfor har sonden flere lag beskyttelse av ulike materialer. Ett av disse er et tykt hvitt teppe med fibre laget av kvartskrystaller som holder varme ute.

Sydd sammen for hånd

Etter at kvartsteppet ble installert på Merkur-sonden, ble kantene sydd sammen for hånd.

På bildet under dekker teppet den siden av romsonden som teknikeren syr på.

Her sys det varmebeskyttende teppet fast. (Foto: ESA / B. Guillaume)

Denne siden kommer til å vende mot Merkur hele tiden, så det er her de fleste instrumentene sitter. Disse omfatter blant annet et kamera, høydemåler og partikkelanalysator.

Den siden av romsonden som vender til venstre på bildet, vil befinne seg i skygge. Her sitter blant annet romsondens kjøleradiator, hvor varmen fra instrumentene, sola og Merkur vil gå ut i rommet.

BepiColombo snur solcellepanelene sine ved hjelp av norsk teknologi. Romsonden har også en strålingssensor fra Norge.

Tre romsonder som reiser sammen

BepiColombo består av to romsonder som skal gå inn i bane rundt Merkur: den japanske Mercury Magnetospheric Orbiter som skal undersøke magnetfeltet, og den europeiske Mercury Planetary Orbiter som skal forske på planeten og dens indre.

Disse to sondene sitter sammen på et tredje romfartøy, kalt Mercury Transfer Module, som skal frakte dem til Merkur.

Etter mer enn 15 års planlegging, utvikling og bygging, ble BepiColombo gjort ferdig og testet på ESAs tekniske senter ESTEC i Nederland.

Deretter ble de tre romsondene pluss et solskjold pakket og sendt til oppskytingsstedet, som er den europeiske rombasen i Kourou i Fransk Guyana i Sør-Amerika.

Her gjøres nå BepiColombo klar i en prosess som til sammen vil ta et halvt år.

Oppskytingsmuligheten til solsystemets innerste planet starter den 5. oktober 2018 og varer fram til 29. oktober.