Er de amerikanske astronautene det eneste livet som har vært på månen? Dette er Buzz Aldrin på månens overflate i 1969. (Bilde: NASA)

Har det vært liv på månen?

Kanskje, ifølge ny studie med svært mange forbehold.

Månen er en kald og ganske uforstyrret kule. Vi mennesker har satt igjen noe teknisk utstyr der, men det får være i fred. Ikke noe flytende vann, en ekstremt tynn atmosfære og månestøv er alt du finner.

Siden det ikke er noe vind eller andre forstyrrende elementer, regner man med at fotsporene til Neil Armstrong og de andre månefarerne vil forbli der nesten for alltid, ifølge space.com. Det er rett og slett ingenting som kan rote i månestøvet.

Nå lanserer den tyske forskeren og astrobiologen Dirk Schulze-Makuch ved det tekniske universitet i Berlin en hypotese om at det kanskje kan ha eksistert liv på månen for veldig, veldig lenge siden. Han har jobbet sammen med den britiske forskeren Ian Crawford.

Men denne ideen er i skarp kontrast til den månen vi kjenner i dag.

Han presenterer ideen i en ny artikkel i tidsskriftet Astrobiology, og forskerne er selv åpne om at dette er spekulativt.

Men hvordan argumenterer de for at det kan ha vært liv på den lille steinkula som går i bane rundt oss?

Vann på månen

I løpet av det siste tiåret har det blitt vist at det er masse vann på månen i form av is, både i kratre på overflaten, men også under bakken.

Dette betyr at det også kan ha vært innsjøer med flytende vann en gang i månens fjerne fortid, ifølge Schulze-Makuch, som forøvrig har skrevet flere bøker om liv utenfor jorden.

Månen kan ha blitt til på grunn av en kjempekollisjon med et annet objekt i solsystemet. I tiden etter denne kollisjonen kan månen ha vært dekket av magmahav som etterhvert stivnet. På denne tiden kan det ha vært aktive vulkaner på månen, og gass fra disse vulkanene kan ha skapt en atmosfære som var tett nok til at det kan ha vært flytende vann der.

Vannet kan ha kommet fra kometer og meteorer som slo inn i månen, på samme måte som det ble transportert til jorda, som du kan lese mer om i denne saken.

Forskerne foreslår at det kan ha vært potensielt to stabile perioder på flere millioner år hvor det kan ha vært forhold på månen som kunne støttet liv. Da snakker vi om en tidsperiode for mer enn 3,5 milliarder år siden.

Men hvor dette livet kan ha kommet fra er ikke godt å si.

Månen i all sin prakt. (Bilde: Gregory H. Revera/CC BY-SA 3.0)

Opphavet til liv?

Ingen vet hvor livet på jorden kommer fra, men det kan ha oppstått for rundt 3,7 milliarder år siden. En hypotese er at livet ikke oppsto her, men kom hit via mikroorganismer på meteorer. Denne ideen kan du lese mer om i denne saken.

Hvis dette stemmer, er det tenkelig at disse meteorene også slo ned på månen. Meteorene hadde kanskje med seg mikrober som dermed kan ha overlevd på månen i en periode, ifølge forskerne.

Det er mange forbehold og mye usikkerhet i teorien, så om det noen gang har vært liv på månen, bortsett fra astronautene som tråkket rundt der, er et ubesvart spørsmål.

For å finne ut dette, må det gjøres undersøkelser av materialet fra månen som stammer fra denne tiden.

Schulze-Makuch, Crawford: Was There an Early Habitability Window for Earth's Moon? Astrobiology, 2018. DOI: 10.1089/ast.2018.1844 . Sammendrag