Jesus med lam.(Foto: Haugalandmuseet/DigitaltMuseum)
Hvorfor var det Sørlandet og Vestlandet som ble bibelbeltet i Norge?
Bibelbelter finnes i flere land. Forskere har lett etter forklaringer på hvorfor det var sør og vest i landet vårt at vekkelseskristendommen ble så populær.
Bjørg Seland er professor
emerita ved Universitetet i Agder. Gjennom en lang forskerkarriere har pensjonisten
vært opptatt av nettopp vekkelseskristendom og hvorfor den fikk så sterkt
fotfeste på Sørlandet og Vestlandet.
I en
studie publisert i 2020 tar Seland utgangspunkt i en artikkel av historikeren og
samfunnsgeografen Gabriel Øidne (1918-1991).
Artikkelen hans «Litt om
motsetninga mellom Austlandet og Vestlandet» sto på trykk i
tidsskriftet Syn og Segn i 1957. Den har siden inspirert norsk valgforskning og
studier på regionale forskjeller i norsk politikk.
Den er også blitt utpekt som
en av de viktigste tekstene i norsk sosiologi.
Øidne var ikke selv sosiolog.
Men han var tidlig ute med å lete etter sosiokulturelle forklaringer på
politiske og samfunnsmessige fenomener i Norge.
Forskeren
telte antall bedehus og kristelige blader
Folk
har alltid «visst» at bedehusene sto tett langs kysten av Sørlandet og Vestlandet.
Men Gabriel
Øidne nøyde seg ikke med dette. Han gikk mye mer systematisk til verks.
–
Øidne telte både bedehus, kristelige blader, antall religiøse foreninger og
hvor mye penger som ble gitt til misjonen per innbygger på ulike steder.
–
Deretter gikk han løs på stemmegivningen ved stortingsvalg opp gjennom årene.
Han viste hvordan først Venstre og etter hvert Kristelig folkeparti ble
populære på Sørlandet og Vestlandet.
– Oppslutningen
om sosialistiske partier holdt seg tilsvarende lav.
Likhet på Sørlandet
Annonse
Gabriel
Øidne var selv fra Lyngdal i Agder.
Sosiologen
i ham var opptatt av de egalitære strukturene på Sør- og Vestlandet – at folk
stort sett hadde det nokså likt. I motsetning til på Østlandet, der samfunnet
var klarere lagdelt og med større avstand mellom høy og lav.
– Langs
kysten av Sørlandet og Vestlandet var gårdene gjennom generasjoner blitt mer og
mer oppdelt, og utmarka ble gjerne forvaltet i fellesskap, forteller Bjørg
Seland.
– Det
gjorde sitt til at folk måtte samhandle og bli enige om det ene og det andre,
som når kyrne skulle flyttes mellom felles beiter.
Dette styrket fellesskapet mellom likeverdige mennesker. Ifølge Øidne kunne det nok også, på
det ideologiske planet, styrke en tendens til å gå i flokk.
– Skulle
du kritisere noen, så ble kritikken gjerne rettet mot «øvrigheta» eller mot
innflyttere til bygda.
Men gårddelingen på Sørlandet og
Vestlandet kunne bare fortsette til et visst punkt.
Etter hvert ble flere gårdsbruk
for små til at en familie kunne leve av dem. I en
tid da oversjøisk handel var i stek vekst, ble det stadig flere som for kortere eller lengre tid søkte levebrød innenfor skipsfarten.
Slik
oppsto den tette kontakten som mange sørlendinger og vestlendinger fikk med
Storbritannia og etter hvert USA.
Evangelisering fra USA
– I havnebyene de kom til på tur
over Nordsjøen, så møtte sørlendingene og vestlendingene en helt ny type pågående
evangelisering, forteller Bjørg Seland.
– Emigrasjonstida siste del av
1800-tallet styrket kontakten over
Atlanterhavet. Etter hvert var det særlig den amerikanske nyevangelismen folk
fra Sørlandet og Vestlandet ble påvirket av.
Annonse
Bjørg Seland trekker fram noe
hun tror mange ikke har vært klar over:
– Historien i Norge om
emigrasjonen til USA har handlet om alle dem som dro ut.
Vekkelseskristendom
Kristen vekkelse handler om at mennesker finner gudstroen og får bevissthet om sin egen synd.
Livet i vantro betraktes som en åndelig søvn. Eller at man er en død som vekkes opp. Derav betegnelsen «vekkelse».
Vekkelseskristendommen legger stor vekt på omvendelse, ofte med sterke følelser. Mye fokus rettes mot Bibelen som etisk autoritet. Det er også fokus på at den enkelt må forandre livet sitt.
Vekkelseskristendom er fortsatt en levende tradisjon, særlig innenfor protestantismen i USA. Det blir også stadig mer vekkelseskristendom i Latin-Amerika og Afrika.
Kilde: Store norske leksikon
– Men mange av dem som dro, kom også
tilbake igjen.
– Vi har ingen gode tall på hvor mange dette var. Men vi vet at
det særlig var til Sørlandet at mange vendte tilbake. Eller vi snakker om
sørlendinger som drev med langpendling mellom USA og Norge.
– Mange av disse brakte med seg impulser fra amerikansk vekkelseskristendom.
Berge Furre om bibelbeltet
Bjørg Seland trekker også fram
teologen og historikeren Berge Furre (1937-2016) sitt bidrag i diskusjonen om
religion og modernitet .
Furre hadde selv bakgrunn fra
bedehuskulturen i Rogaland.
Men som student i Oslo gikk han
i en annen retning. I 1961 var han med på å stifte Sosialistisk Folkeparti.
Han ble partileder da partiet senere hadde skiftet navn til SV.
– Berge Furre talte imot den vanlige
oppfatningen om bedehuskulturen som noe bakstreversk og umoderne, forteller
Seland.
Som historiker så
Furre hvordan særlig Sørvestlandet tidlig var blitt med i en
moderniseringsprosess.
Denne delen av landet vårt var ikke blitt særlig
industrialisert. Men handel og sjøfart hadde knyttet sørlendinger og
vestlendinger nært til den internasjonale pengeøkonomien.
Annonse
Tradisjon for konsensus på
Sør- og Vestlandet
Gabriel Øidne var altså først og
fremst opptatt av å dokumentere.
Nyere forskere på
vekkelseskristendom, som Berge Furre og Bjørg Seland, har vært mer opptatt av å forklare.
For det var jo ikke opplagt at den tendensen til samhandling og konsensus som
Øidne framhever, skulle bringe folk nettopp til bedehuset.
– Husk at vekkelseskristendom langt
ifra er noe særnorsk fenomen, understreker Seland.
Det vi har sett på Sørlandet og
på Vestlandet, er nært knyttet til en internasjonal kulturtrend i vår vestlige
verden, minner hun om.
– I min studie framhever jeg hvor
mye påvirkning som kom til oss gjennom skipsfarten.
– Skal vi forstå bakgrunnen for
det norske bibelbeltet, er emigrasjonen til USA og folk som vendte tilbake
derfra, også en tung forklaringsfaktor.
«Du kan bli frelst i dag!»
I den tradisjonelle norsk-lutherske
kristendommen hadde prestene forkynt at du bare stegvis og møysommelig kunne
bevege deg i retning av frelse.
De nyevangeliske predikantene
som hentet inspirasjonfra USA, la sterkere vekt på budskapet om nåde.
I tillegg var den kristne
agitasjonen deres både djerv og pågående.
Et typisk slagord var: «Kom
som du er – du kan bli frelst i dag!»
Annonse
Nye kristelige sanger til
rytmeglade melodier hadde også sterk appell. Ikke minst bidro den til å trekke
ungdom til religiøse møter.
Sammen kan disse faktorene trolig forklare oss hvorfor det var Sørlandet og Vestlandet som ble bibelbeltet i
Norge.