Å spille Tetris kan hjelpe oss til å bli mindre nervøse i ubehagelige situasjoner. (Photo: Radachynskyi Serhii / Shutterstock / NTB scanpix)
Å spille Tetris kan hjelpe oss til å bli mindre nervøse i ubehagelige situasjoner. (Photo: Radachynskyi Serhii / Shutterstock / NTB scanpix)

Kan Tetris hjelpe mot bekymringer?

Ny studie viser at du kan oppleve «flyt» ved å spille Tetris.

Published

Dataspillet Tetris ble nylig brukt i et eksperiment for å skape tilstanden «flyt». Men hva er det? Begrepet blir brukt av psykologer for å beskrive en sinnstilstand så engasjert at man ikke legger merke til resten av verden, og det føles som om tiden går raskere.

Det kan for eksempel være når du spiller et instrument eller gjør noe annet som er ganske krevende, men som du behersker.

Forskere fra University of California har nå funnet ut at tilstanden er en perfekt avkobling som kan gjøre en vanskelig situasjon bedre.

Den nye studien har bidratt til å forstå bedre bekymringene våre når vi er nervøse og venter på noe, for eksempel et medisinsk testresultat, ifølge forskerne.

De mener resultatene også antyder at pessimister og optimister er like tilbøyelige til å forvente det verste. Det er altså vanskelig å finne en måte å takle slike tøffe situasjoner bedre på.

Forskerne undersøkte hvordan det å bli avledet kan hjelpe på nervøsiteten du føler i disse situasjonene.

For at distraksjon skal kunne hjelpe må man oppnå «flyt», mener forskerne.

Det er ikke alltid like lett. Hvis aktiviteten ikke er utfordrende nok, begynner du å kjede deg. Hvis aktiviteten er for vanskelig, blir du frustrert.

«Flyt» krever en delikat balanse.

– Det er lettest å oppnå «flyt» med en aktivitet som utfordrer deg litt, men ikke for mye. Den burde ha klare, oppnåelige mål, og gi personen tilbakemeldinger om hvordan de gjør det underveis, sier Sweeny.

Hjelper i ventesituasjoner

290 studenter deltok i studien. De ble fortalt at studien skulle handle om fysisk attraktivitet. De ble tatt bilde av en og en og ble fortalt at studenter i et annet rom skulle vurdere hvor attraktive de var.

Mens de trodde de ble vurdert, ble studentene spurt om å spille Tetris i 10 minutter. Spillet ble introdusert med ulike ferdighetsnivåer: Lett nivå, høyt nivå og et nivå som tilpasset vanskelighetsgraden i takt med spillerens ferdigheter.

Etter at de hadde spilt, målte forskerne «flyt», bekymring og følelser.

De som spilte Tetris på et nivå som tilpasset og utfordret dem oppnådde «flyt». De hadde mindre negative og flere positive følelser enn de to andre gruppene.

Blir mindre selvbevisst

Psykolog Per Einar Binder er professor på Universitetet i Bergen. Han synes studien er interessant.

– Studien viser hvor vanskelig det kan være å avlede oss selv med en aktivitet i ubehagelige venteperioder. En må finne en aktivitet som er akkurat passe vanskelig til at det gir en positiv mestringsfølelse å få den til, sier han til forskning.no

I noen situasjoner er det faktisk godt å glemme seg selv litt.

– Grunnen til at vi blir mindre bekymret, er at vi blir mindre selvbevisste. Vente-bekymringer dreier seg om hvordan det skal gå med oss selv. Vi har rett og slett ikke oppmerksomhet til overs til å bruke til bekymringene når vi bruker den på en aktivitet som gir «flyt».

Aktiviteter for å oppleve «flyt»

Å spille Tetris er ikke den eneste aktiviteten som kan egne seg til å oppnå «flyt».

– Jeg tenker at alle slags aktiviteter som gir «flyt», kan egne seg. Det fine med Tetris er at det er noe alle kan gjøre, og derfor egner det seg godt i en slik studie.

– En må finne en oppgave som er passe utfordrende og det er en risiko for å mislykkes, samtidig som en mestrer oppgaven. Barn i fysisk lek er nærmest eksperter på å finne seg slike oppgaver.

Liten over andre aktiviteter en kan gjøre er lang. Slalåmkjøring, spilling på musikkinstrument, oppussing alle slags kunstneriske aktiviteter kan alle egne seg til å oppnå «flyt».

– Forutsetningen er at det er noe du behersker, sier Binder.