Test deg selv og lær mer

En quiz er ikke bare en morsom måte å lære på. Den virker som en ekstra sprut i sylinderen på læringsmotoren i hjernen, viser amerikansk forskning.

Publisert
(Illustrasjonsfoto: www.colourbox.no)
(Illustrasjonsfoto: www.colourbox.no)

Vi lærer bedre ved å teste oss selv underveis, viser forsøk som psykologene Katherine Rawson og Mary Pyc ved Kent State University i Ohio har gjort.

De lot to grupper forsøkspersoner pugge 48 gloser på Swahili. Én gruppe fikk tester underveis, den andre skulle bare pugge.

Det viste seg at gruppen som tok testene samlet sett lærte glosene tre ganger bedre enn de som bare pugget.

Nøkkelen til forbedringen ligger i en spesiell studieteknikk som bruker stikkord eller huskeregel.

Et eksempel: Ordet “wingu” betyr “sky” på swahili. Stikkordet kan være “ving”, siden fugler flyr høyt mot sky.

Forskerne fant ut at hvis forsøkspersonene hadde tatt testen, husket de både stikkordet bedre når de hørte swahiliglosen, og de koblet lettere fra stikkordet til det engelske ordet.

Læring i to trinn

Ved å gjenkalle et stikkord eller en huskeregel (mediator), går det lettere å dekode ordet som skal huskes  (target). (Illustrasjon: Arnfinn Christensen, forskning.no)
Ved å gjenkalle et stikkord eller en huskeregel (mediator), går det lettere å dekode ordet som skal huskes (target). (Illustrasjon: Arnfinn Christensen, forskning.no)

Forskerne deler altså læringen i to trinn. Første trinn er å koble fra spørsmål til stikkord eller huskeregel. Spørsmålet kalles “cue”.

I vårt eksempel er cue swahiliordet “wingu”. Stikkordet kalles “mediator”, som i vårt eksempel er “ving”.

Det andre trinnet er å koble fra mediator eller stikkord til svaret, som kalles “target”. I vårt eksempel er target ordet “sky”.

Denne koblingen fra mediator til target kalles dekoding.

Forbedring i begge trinn

Katherine Rawson (Foto: Kent State University)
Katherine Rawson (Foto: Kent State University)

Forskerne fant ut at prestasjonene i det første trinnet fra cue til mediator økte fra 34 prosent riktig uten testing underveis, til 51 prosent riktig med testing underveis.

I dekodingen fra mediator til target økte også antall riktige svar med testing underveis, men ikke så mye som i første trinn.

Det viser at læring og gjenkalling av mediator eller stikkord spiller en svært viktig rolle i lærerprosessen, kombinert med testing.

Referanse:

Mary A. Pyc og Katherine A. Rawson: Why Testing Improves Memory: Mediator Effectiveness Hypothesis, Science Vol 330 s. 335-336, 15. oktober 2010.