Annonse
Mat er et av de forbruksområdene som bidrar mest til klima- og miljøproblemene. Hva vi kjøper og hvordan vi håndterer avfallet, kan bety mye for klimafotavtrykket vårt, ifølge forsker. (Foto: Shutterstock / NTB Scanpix)

Kan passive forbrukere redde kloden?

Holdningskampanjer funker dårlig på oss forbrukere. Det som hjelper, er å gi folk muligheten til å velge, mener forsker.

Publisert

– Hvis folk forstår mer av hvordan mat produseres, er det lettere å forklare hvorfor de må endre forbruket sitt i en mer bærekraftig retning.

Det sier forsker Torvald Tangeland i denne episoden av podcasten Viten og Praksis.

Han forteller om de mange problemene som møter oss på veien mot en grønnere hverdag og hvordan våre små valg kan være til hjelp.

Tangeland er tilknyttet Forbruksforskningsinstituttet SIFO ved OsloMet, og han forsker på oss forbrukere og våre valg og holdninger.

Referanse:

Torvald Tangeland m.fl: Forbruk og det grønne skiftet. SIFO-rapport. 2018

Powered by Labrador CMS