Sexy i stiletter, uten skader

Det er mulig å være lekker på høye hæler uten å ødelegge kroppen. Balanseforsker viser triksene.

(video: NTNU)

Balanseforsker Beatrix Vereijken ved NTNU har noen påminnelser til deg som tenker å klatre opp i høyden nå i juletiden.

– Det viktigste som skjer når du tar på deg høye hæler er at du forskyver kroppsvekten fremover, sier Vereijken.

– Da får du veldig mye trykk på fremre del av fotbladet. Samtidig skyves knærne fremover. For å kompensere og holde balansen går både rumpa og skuldrene bakover – og brystet fremover.

Vereijken forklarer at selv om mange oppfatter dette som en pen holdning, så vil kroppen protestere fordi den er unaturlig.

– Den svaien du får i ryggen, og den holdningen du har på stiletter, blir veldig overdrevet for kroppen. Du må derfor spenne en hel masse muskler som ikke er vant til å være i spenn hele tiden.

– Hvis du går for lenge på høye hæler, ender du opp med smerter i alt fra fotblad, ankler, knær og rygg – helt opp til nakke og hodet.

 (Foto: Hege Tunstad)
(Foto: Hege Tunstad)

Her er tipsene

Men bildet er ikke helsvart. Det er visse ting du kan gjøre for å begrense smerter og skader. Det viktigste er å holde mest mulig av kroppsvekten over hælen. Her er Beatrix sine tips:

1. Ikke ta på deg de høye hælene før du drar hjemmefra. Putt skoene i veska og ha dem på deg bare på festen. Da begrenser du tiden du går på høye hæler.

2. Velg sko med god støtte rundt ankelen. Da unngår du å måtte bruke ekstra muskler for å holde balansen.

3. Når du kjøper skoene må du huske å sjekke at hælen på skoen sitter rett under balansepunktet for hælen din. Prøv mange par sko og merk forskjellen.

4. Hælhøyden er ikke avgjørende for balansen. Det er nesten like viktig med en riktig plassert hæl på skoen, som hvor høy den er. Se punkt 3.

5. Velg sko med platå. Da kommer du opp i høyden uten å nødvendigvis flytte all vekt over til tærne.

6. Unngå at vinkelen fra tådelen opp mot hældelen er så bratt at du bare står på tærne.

7. Spark av deg skoene ved enhver anledning, under bordet ved middagen for eksempel. Knekken i foten er tilstede også når du sitter, og tvinger foten i unaturlig stilling.

8. Du trenger ikke øve på å gå i høyhælede sko med høye hæler på. Tren balansen barfot så vil det ha effekt også for den tiden du skal gå med høye hæler.

9. Hold deg mest mulig bakpå. Jo mer av kroppsvekten som er over hælen, jo mindre skader vil du få. Se punkt 3.

10. Det bør være lov å danse barfot. I hvert fall litt utpå kvelden.

Powered by Labrador CMS