Vann, sushi og økologisk mat frontes i ungdomsmagasinene. – Jeg er overrasket over hvor stor oppmerksomhet mat, helse og sunnhet får, sier forbruksforsker.
«Jeg trener regelmessig. Jeg går på juicebarer og får i meg hvetegress, hvitløk, ananas, røtter og vann».
Sitatet kommer ikke fra Jan Thomas eller Kari Jaqueson. Det er rapperen 50 Cent som ifølge bladet KingSize har fått en helsemessig oppvåkning og kuttet ut sukkerfylte leskedrikker, kjederøyking og fastfood.
Magasinet er ikke alene om å skrive om hvetegress og vann, skal vi tro forbruksforsker Annechen Bahr Bugge ved Statens institutt for forbruksforskning (SIFO).
– Jeg er overrasket over hvor stor oppmerksomhet mat, helse og sunnhet får i magasiner for unge gutter og jenter. Men det har nok en sammenheng med at interessen for helse og sunnhet har økt kraftig blant ungdom de siste årene, sier hun.
Slank, trent og sunn
I forskningsprosjektet YoungFood har forskeren analysert innholdet i de fire mestselgende livsstilsmagasinene rettet mot henholdsvis jenter og gutter: Cosmopolitan, Det Nye, Mag, Woman, Fri Flyt, KingSize, Playboard og FHM.
Ifølge Bugge inneholder magasinene en overveldende informasjonsmengde knyttet til mat og kropp, alt fra «Smarte spisetips til smarte kvinner» og «Hvor sunn er du? Ta testen og finn ut!» til «Tre byggeklosser som gir deg muskler uten å måtte bruke bol!».
– Innholdet avslører at det å være slank, trent og sunn har blitt en stadig viktigere kulturell verdi, forteller hun.
Bugge er positivt overrasket over kunnskapsnivået i magasinene. Leger, ernæringsfysiologer, psykologer og andre eksperter kommer med råd, og magasinene referer ofte til vitenskapelige funn.
Undervurderte magasiner
Ungdomsmagasinene er viktige opinionsdannere for hva som er inn og hva som er ut, påpeker forbruksforskeren. Hva er riktig og gal mat? Og hva er riktig og gal praksis? Faktisk er ungdomsmagasinene et undervurdert folkehelsemedium, mener hun.
– Budskapet i magasinene er i stor grad det samme som i de nasjonale retningslinjene for et sunt kosthold. Framstillingen har imidlertid en helt annen form, med mindre formynderi og mer ironi og humor.
Bugge mener magasinene kan bidra til å forhindre at unge blir overvektige og at flere får god helse. Men det er en viktig og vanskelig balansegang. Alt fokuset på kosthold og helse kan også bidra til at unge som er normalvektige, begynner å slanke seg.
– Ei jente jeg intervjuet, som var relativt slank, fortalte at hun hadde sittet med boblejakke inne et helt år for å skjule det hun mente var en bilring, forteller Bugge.
Uheldig fokus på individet
Hun synes det er trist å se hvordan selvhjelpssjangeren i media bidrar til å skape sosiale forskjeller mellom de slanke og de overvektige – mellom de som har lyktes og de som har feilet.
Det er uheldig at magasinene konsekvent fokuserer på individet og ser ut til å glemme at andre faktorer i samfunnet kan begrense en persons mulighet til å bli slank og sunn, mener Bugge.
Annonse
– Markedsføringsbudsjettet til McDonald’s er enormt mye større enn det tilsvarende budsjettet til Bama eller Prior. Og når kantina serverer pizza og muffins, kan ikke elevene velge frukt og grovt brød.
– Men i magasinene er det leserens viljestyrke som avgjør om man blir en suksess, fastslår hun.