Snøen av i én fei

Lei av å børste bilen fri for snø? Studenter ved NTNU har utviklet snøbørstenes Rolls Royce.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Den kombinerte isskrapen og snøbørsten Snow Blower har teleskopstang, kuleledd og nyskapende design.

Den startet som et studentprosjekt, men ble i høst hyllevare – og har allerede tatt en god jafs av markedet.

Designstudentene fra NTNU har i så måte truffet blink med sitt ønske om å lage et brukervennlig, designsterkt produkt, en snøbørstens Rolls Royce!

Studentoppgave

Kjetil Sinnes Gauslaas mastergradsarbeid har resultert i en bukett suksess-børster for vinterbilen. (Foto: Nina Tveter/NTNU Info)

Det var gründer og daglig leder av bilrekvisitabedriften Unisence, Arild Oddane, som hadde ideen til en ny og avansert snøbørste.

Han ga designstudentene Kjetil Sinnes Gauslaa og Espen Hoff oppdraget med å utvikle designkonseptet til børsten.

Dette gjorde de som en del av faget 3D-modellering ved Institutt for produktdesign, NTNU.

- Mange av ideene våre holdt i begynnelsen ikke mål, verken teknisk eller funksjonelt. Prototyper og designutkast kom og gikk før den endelige løsningen tok form, kan Gauslaa fortelle.

Alt i én omgang

- Det er lagt vekt på at snøen skal av i én fei, forklarer Gauslaa.

- Vinterbilisten skal slippe å skrape og feie seg rundt bilen i flere omganger.

Derfor er børsten laget bred og robust og skrapen gjort skarpere enn det som er vanlig. Ved hjelp av et kuleledd mellom børste og stang kommer børsten til på tak, panser og bilruter.

Med en stang av teleskop-typen slipper man altså å legge seg over panseret og dra med seg snøen inn i bilen etterpå. Flere av delene, som børste og skrape, kan byttes ut når de blir slitt, til glede for både lommebok og miljø.

Skisse av Kjetil Sinnes Gauslaa og Espen Hoffs snøbørste.

Made in China

Unisence produserer nå børstene i Kina, der Arild Odden har skaffet lokaler og produksjonsutstyr.

- Vi ønsker å fortsette produksjonen i Kina. Med så gode salgstall å vise til, bør det være muligheter for det, sier Gauslaa.

Nå ser han bare fram til å avslutte mastergradsarbeidet og vie seg til utviklingen av nye bilrelaterte produkter.

Powered by Labrador CMS