Kinesisk blikk på norske barnehager

Lærer kinesiske barn mer enn norske, mens de norske barna har mer frihet til å leke? Forskere sammenligner barnehager i Norge og Kina.

Publisert
Et svært spøkelse farer over scenen, og barna skriker av skrekk og glede. - Jeg tror at drama i barnehagen kan være et godt middel for å lære barna om sosiale forhold, forteller He Min. (Foto: Frøy Katrine Myrhol)
Et svært spøkelse farer over scenen, og barna skriker av skrekk og glede. - Jeg tror at drama i barnehagen kan være et godt middel for å lære barna om sosiale forhold, forteller He Min. (Foto: Frøy Katrine Myrhol)

Barnehagebarna i Bergen har fått besøk av en dramatrupp. To utkledde skuespillere blåser ballonger og bærer hverandre på ryggen.

Et svært spøkelse farer over scenen, og barna skriker av skrekk og fryd.

Oppe på benkeradene sitter en kinesisk forsker og følger nøye med. Doktor He Min fra East China Normal University (ECNU) skal være i Norge i 10 måneder for å sammenligne pedagogikk ved norske og kinesiske barnehager.

Hun skal spesielt forske på hvordan de bruker drama og friluftsliv i barnas danningsprosess, og er her i dag for å observere.

- I Kina bruker vi ikke drama i barnehagen på samme måte som i Norge. Hvis man setter opp en forestilling, er det barna selv som opptrer. Jeg tror at drama i barnehagen kan være et bra middel for å lære barna om sosiale forhold, forteller He Min.

Timer etter dagens slutt

Forskningsprosjektet som er i gang, skal ha de første resultatene klare våren 2010. De norske og kinesiske forskerne skal blant annet finne ut hvilken rolle barnehagen spiller i barnas danningsprosess i Norge og Kina.

Mens nordmenn kanskje er mer opptatt av at barnehagen skal være en plass der barna kan leke, sier He Min at kinesiske foreldre vil at barna skal lære mest mulig mens de er der.

- Ofte har barna frivillig undervisning etter at dagen er over, som foreldrene betaler ekstra for. Barnehagene tilbyr gjerne timer i fremmedspråk, drama, Kung Fu eller tegning.

- Noen foreldre tar også med seg barna til undervisning i helgen, sier forskeren.

Læring eller lek

Den kinesiske forskeren He Min (oppe til høyre) observerer en dramaforestilling i en barnehage. (Foto: Frøy Katrine Myrhol)
Den kinesiske forskeren He Min (oppe til høyre) observerer en dramaforestilling i en barnehage. (Foto: Frøy Katrine Myrhol)

Den kinesiske ettbarns-politikken kan være en forklaring på at det er et større fokus på læring i kinesiske barnehager.

- Foreldrene investerer mye i at barnet skal bli så konkurransedyktig som mulig. Jeg tror kanskje at fokuset på læring i tidlig alder kan forandre seg gradvis, spesielt når man ser hvordan andre kulturer gjør det.

- Barndommen er en også en tid til å være bekymringsfri, sier He Min.

Samtidig mener hun at norske barnehager også kan ta eksempel av de kinesiske.

- Barna er jo naturlig nysgjerrige, og de har lyst til å lære nye ting. Kanskje kunne de hatt flere muligheter til undervisning hvis de ønsker det. Et ideal hadde vært om lek og læring kunne balanseres, sier forskeren.

Mer i friluft

Også når det gjelder bruk av friluftsliv i barnehagen er det forskjeller mellom Kina og Norge.

- Kinesiske barn leker mye inne. Norske barn er mye mer aktive i naturen, og får derfor bruke fantasien mer. Jeg tror dette er positivt for barnas karakter, kreativitet og helse, og skulle gjerne sett mer av det i Kina, sier forskeren.

I tillegg til observasjoner er planen at He Min skal intervjue norske og kinesiske førskolelærere om forskjellige syn på pedagogikk i barnehagen. Hun ønsker også å intervjue foreldre om deres oppfatning av barnehagens rolle.

Bakgrunn:

Prosjektet er en del av et forskningssamarbeid mellom Høgskolen i Bergen og ECNU, som startet i 2004. He Mins forskning går under prosjektet ”Barnehagen som danningsarena”. Som en del av dette skal førskolelærere fra Bergen og Shanghai også ha en felles utveksling neste vår.

Saken er produsert og finansiert av Høgskolen i Bergen - Les mer