Fersk hval inntar disken

Hvalkjøtt er i ferd med å innta ferskvarediskene. Bak ligger en gedigen snuoperasjon der forskere, produsenter, restauranter og dagligvarehandel har deltatt.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

En vågehval utenfor Quebec i Canada. (Foto: iStockphoto)

Endel kjenner til hvalbiffen som nedfryst og litt tørr. Den er hverdagsmat, men ikke mer enn som så.

Men hvalfangst er også kritisert både her i landet og internasjonalt, og så mye som 95 prosent av fangsten har gått til nedfrysing.

Oppfordring

For to år siden kjørte Norges Fiskarlag, Innovasjon Norge og flere andre aktører et prosjekt rundt kommersialisering av hvalprodukter.

Konklusjonen etter arbeidet var at hvalnæringa burde samle seg i en merkevareforening, og at aktørene ville gjøre lurt i å gå sammen og danne et kommersielt nettverk.

Ole Mindor Myklebust, som i mange år har drevet fangst- og produksjonsbedriften Myklebust Trading på Harøya i Møre og Romsdal, tok ballen.

Han fikk satt i gang et prosjekt og samlet et et nettverk bestående av dagligvarehandlerne Norgesgruppen/SPAR, hotell-, restaurant og cateringselskapet Fursetgruppen og  SINTEF Bedriftsutvikling.

Kvalitetshval og kvalitetsprodukter

Hovedtanken var å utnytte råvaren på en bedre måte gjennom nye, forbrukervennlige produkter. Myklebust ønsket seg eierskap til en kvalitetsstandard på produktet og etablerte konseptet “Kvalitetshval fra Norskehavet”.

I denne standarden er hvalen er fanget i perioden mai til august ved Svalbard, Bjørnøya og Jan Mayen av fangstskuta Kato.

Prosjektleder Johny Torp ved SINTEF forteller:

- Bransjen har vært lite markedsrettet tidligere, så her handlet det om å snu tenkingen fra å være produsentorientert til å bli mer kundeorientert. Det ble viktig å få den kommersielle delen inn i prosjektet, og vi måtte rett og slett gå ut og høre hvordan restaurant og dagligvare-bransjen ønsket å få hvalkjøttet presentert.

Svaret var at man ønsket seg mer fersk vare. Restaurantene villa ha mer biff og indrefilet. Dagligvarehandelen ønsket seg ferskvare – pakket i kartong med plast, slik vi er vant å få andre kjøttvarer presentert i disken.

– Dette var kommersielt og bedriftsøkonomisk interessant, men betød samtidig at når hvalen havner på dekk, må disse delene skjæres ut allerede her, sier Torp. Tidligere har alt havnet i én haug for biff.

Lyse utsikter

Nå settes alle kluter til for å få revitalisert hele verdikjeden fra fangst til bord. Målsettingen for 2012 er at 25 prosent av kjøttet skal selges ferskt.

Myklebust Trading har skiftet navn til Myklebust Hvalprodukter, og logo og lay-out er endret. En rekke tester har vært foretatt det siste halvåret, og fire produkter selges nå i alle SPAR og Eurospar-butikker: hvalkjøtt til gryte og wok, mørnet biff, mørnet indrefilet- og lettrøkt hvalkjøtt. 

Alle forpakningene har oppskrifter bakpå og QR-kode som bringer kunden til en nettside med flere oppskrifter.

Prosjektet skal gå til 2013. Dette året kjøres piloten, og i ettertid skal partene evaluere det som er gjort: Hva kjøpes det lite og mye av? Er pakningsstørrelse bra? Skal det utvikles nye mørnede, marinerte produkter?

– Det hyggelige er at bare i løpet av 14 dager har det blitt solgt mer ferskt kjøtt enn det ble i løpet av hele fjoråret, avslutter Torp.

Powered by Labrador CMS