Ny teknologi kan hjelpe barn og unge med ADHD eller autisme til å holde orden på hverdagen sin. (Illustrasjonsfoto: Colourbox)
Ny teknologi kan hjelpe barn og unge med ADHD eller autisme til å holde orden på hverdagen sin. (Illustrasjonsfoto: Colourbox)

Lettere ADHD-hverdag med eldreteknologi

Forskere mener at barn med autisme eller ADHD kan ha nytte av teknologi myntet på eldre.

Publisert

Velferdsteknologi har lenge vært assosiert med hjelp til eldre som skal klare seg hjemme lengst mulig. Nå undersøker forskere ved Sintef om teknologi, som digital kalender og smartklokke, også kan hjelpe barn med autisme eller ADHD.

Det siste året har de prøvd ut ulike teknologiløsninger sammen med tre familier med til sammen fire barn.

– Vi ser at det tar tid å sette opp systemer, og at det er en del plunder i bruk. Men vi kan også slå fast at dette er hjelpemidler som kan være til nytte for disse gruppene, sier Øystein Dale.

Sammen med Sintef-kollega Lisbet Grut har han undersøkt hvordan smarttelefoner, nettbrett, smartklokker og delte kalendersystem kan være en støtte for barna og familiene i hverdagen.

Oppvåkningslys

For barn og ungdom med ADHD kan det være vanskelig å holde avtaler og å huske hva de skal ha med seg ved ulike anledninger. Dette kan bli lettere med en smartklokke eller en kalender på telefon eller nettbrett.

Hjelpemidlene kan for eksempel varsle om avtaler og minne om gjøremål både gjennom bilder, lyd og tekst.

«Lisa» (14) er en av ungdommene i undersøkelsen som har ADHD. Hun syntes det var utfordrende å komme i gang om morgenen og organisere de daglige aktivitetene sine.

Som hjelp med å få sove og å stå opp, prøvde hun en oppvåkningslampe med en tilhørende app. Løsningen simulerte sollys og spilte musikk for å få en myk start på dagen. Hun brukte oppvåkningslampen bare i noen uker fram til skolens sommerferie, men var fornøyd med løsningen, og moren bekreftet at morgenrutinene gikk smidigere med lampen.

Delt kalender

Som støtte i hverdagsaktiviteter prøvde Lisa en delt kalenderapp. Hun ble varslet om ting hun skulle huske å gjøre i løpet av dagen både på telefonen og på en smartklokke som var koblet til telefonen. Moren fikk varsel på sin telefon når Lisa huket av for at aktiviteten var utført.

Men noen av tjenestene på de tekniske hjelpemidlene var ustabile. I tillegg likte ikke Lisa smartklokken. Hun syntes den var for stor for håndleddet hennes, så hun sluttet å bruke den.

Det opprinnelige oppsettet med en delt Google-kalender ble også byttet ut med en innebygd gjøremålsliste med varsling som Apple har på sine Iphoner.

– Denne passet bedre for behovene til Lisa og moren, forteller Lisbet Grut. – Mor la inn gjøremål, og Lisa krysset av på telefonen sin når hun hadde utført dem.

Mye å velge mellom

Det er et hav av teknologiske muligheter på markedet.

– Det er flott med variasjon og mange valgmuligheter. Samtidig gjør det store tilfanget det vanskelig å orientere seg og finne fram til den løsningen som passer best for den enkelte.

– Det er viktig at løsninger som skal støtte barna, ikke består av mange ulike enheter. Å bære med seg mange dingser som alle må håndteres ulikt, skaper vansker, sier Grut. 

I utprøvingene erfarte forskerne også at oppsett som består av mange sammenkoblede enheter, er sårbare for tekniske problemer. Et konkret eksempel er deling av kalender mellom flere personer med varsling av avtaler på mobiltelefon og smartklokke. Det var utfordrende å få dette til å fungere stabilt over tid.

– For å få til dette trenger barna og familiene god veiledning, tilrettelegging og tett oppfølging fra fagfolk over tid. Det fine er jo at barn i dag gjerne har og kan bruke nettbrett og annen teknologi, og de er nysgjerrige og entusiastiske på nye løsninger, sier Dale.

Referanse:

Dale og Grut: Bruk av velferdsteknologi for å støtte barn og unge med ADHD og/eller autisme (PDF), Sintef-rapport, mars 2015.