Bedre liv med syngende møbler

Norske forskere skal finne ut hvordan en krysning mellom intelligente møbler og leker kan aktivisere funksjonshemmede barn.

Publisert
Trekantede puter kan ta initiativ til å leke. (Foto: Birgitta Cappelen)
Trekantede puter kan ta initiativ til å leke. (Foto: Birgitta Cappelen)

– Vi vil vise hvordan vi kan bruke medier som musikk, lys og video til å redusere passivitet og isolasjon og dermed bedre helsen i familier hvor man har barn med funksjonsnedsetting, sier prosjektleder Jo Herstad ved Universitetet i Oslo (UiO).

Han leder en gruppe forskere fra Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO), UiO og Musikkhøyskolen som i disse dager starter prosjektet RHYME. Målet er å studere hvordan helse kan bedres ved hjelp av interaktivitet og musikk.

Forskerne vil designe, programmere og produsere objekter i grenseland mellom møbler og leker som vil kunne lyse opp, skifte farge eller lage musikk.

Disse objektene vil være lagd med e-tekstil, det vil si elektroniske tekstiler, også kalt smarte tekstiler. Elektronikk er integrert i tekstilene slik at de kan bli programmert til å gjøre noe «smart».

Tar initiativ 

Målet er å aktivisere barn som ofte blir isolert og passive. (Foto: Shutterstock)
Målet er å aktivisere barn som ofte blir isolert og passive. (Foto: Shutterstock)

– Objektene skal fungere som aktører og vil ha egenskaper som aktiviserer på flere nivåer, forklarer Birgitta Cappelen, initiativtaker og førsteamanuensis ved AHO.

Objektene vil være programmert til å ta initiativ og stimulere barn med funksjonsnedsetting til aktivitet.

– Vi ønsker å aktivisere barn som tradisjonelt blir isolert og passive, men vi vil også engasjere flere familiemedlemmer. Objektene må derfor stimulere til former for lek og samskaping som flere kan ta del i, forklarer hun.

Myke legoklosser

Cappelen har jobbet med design av fysisk interaktive objekter i over ti år og har arrangert flere kunstutstillinger med installasjoner i grenselandet mellom møbler og leker.

RHYME vil starte med å teste ut helseeffektene av ett av hennes tidligere prosjekter, Orfi, på barn ved en spesialskole.

– Orfi er 26 trekantputer med vinger av varierende størrelser. De er håndlagde og har små datamaskiner og høyttalere inni seg. Putene kan festes sammen som LEGO-klosser og kan brukes til å lage en rekke figurer, som for eksempel en sofa eller en pingvin, forteller Cappelen.

Putene kommuniserer trådløst med hverandre og vil forandre farge, lys og lyder når man bøyer vingene.

– En viktig del av konseptet er at ingenting er riktig og ingenting er galt. Her kan alle få prøve seg fram og gjøre det på sin måte, påpeker hun.

Musikk og helse

– Musikk skaper velvære, mener Birgitta Cappelen. (Foto: AHO)
– Musikk skaper velvære, mener Birgitta Cappelen. (Foto: AHO)

Cappelen relaterer de potensielle helsemessige fordelene ved prosjektet til fagområdene musikkterapi og musikk og helse.

 – I musikkterapi brukes musikk som en terapiform, mens musikk og helse handler om musikkens helsemessige betydning i hverdagen. De interaktive musikkmediene vi skal lage, vil kunne være tilgjengelige hele tiden, så RHYME er et musikk- og helseprosjekt, utdyper Cappelen.

Mye av teorien bak prosjektet er at det å musisere sammen engasjerer, skaper sosiale relasjoner og derved har en helsebringende effekt.

– Musikk bringer fram følelser, stemninger, minner og en opplevelse av samvær. Musikk skaper velvære, påpeker Herstad.

Lenke:

Forskningsrådets program Kjernekompetanse og verdiskaping i IKT (VERDIKT)