Oppdaget ukjent nettverk av kanaler under isen i Antarktis

Forskere har oppdaget et komplekst nettverk med kanaler under den flere hundre meter tykke Fimbulisen i Dronning Maud Land i Antarktis.

Publisert

[gallery:1]

Kanalene er synlige på nye bilder med høy oppløsning fra satellittradar. Detaljerte bakkeradarmålinger har i tillegg bekreftet og gitt inngående beskrivelser av kanalenes geometri.

Omtrent halvparten av smeltingen av innlandsis i Antarktis skjer på undersiden av isbreer som flyter på havet. Disse kalles isbremmer. Antarktis består av hele 10 prosent isbremmer.

Disse er flere hundre meter tykke, og Fimbulisen er den største isbremmen i den norske sektoren.

Den nye studien kan bidra til å forstå mer av smelteprosessene av den antarktiske innlandsisen.

– Formen på isens underside kan påvirke havsirkulasjonen i hulrommet under isbremmene, og observasjoner derfra er viktig informasjon om smelteprosessene som pågår i Antarktis, sier glasiolog Jack Kohler fra Norsk Polarinstitutt.

Utilgjengelige og krevende områder

Jack Kohler. (Foto: Norsk Polarinstitutt)
Jack Kohler. (Foto: Norsk Polarinstitutt)

Undersiden av isbremmene er svært utilgjengelige og krevende områder for forskning.

Den nye studien har gitt unike beskrivelser av terrengforholdene under isbremmene og bekrefter at bilder med høy oppløsning fra satellittradaer er nyttige verktøy for å hente inn data fra disse områdene.

– Dette er viktig fordi det eksisterer få detaljerte målinger av strukturen på undersiden av isbremmene i Antarktis, understreker Kohler.

Endringer i det globale havnivået

Økt kunnskap om smeltingen av innlandsisen i Antarktis kan være avgjørende for å forstå framtidige endringer i det globale havnivået.

– Hvis vi vil forstå hva som skjer med isen i Antarktis i framtidens klima, må vi forstå sammenhengen mellom prosesser som pågår i atmosfæren og på, i og ikke minst under breisen, sier Harald Steen fra Norsk Polarinstitutt.

Referanse:

Langley m.fl: Complex network of channels beneath an Antarctic ice shelf, Geophysical Research Letters 2014, doi: 10.1002/2013GL05894