Kaotisk med ulike PC-er i klasserommet

Når hver student bruker egen pc i timen, blir det ekstra viktig med god klasseledelse og teknisk kompetanse hos lærerne.

Publisert
Irene Beyer Log (t.v.) og Leikny Øgrim får god erfaring med ulike kabler og bærbart utstyr. (Foto: Kari Aamli)
Irene Beyer Log (t.v.) og Leikny Øgrim får god erfaring med ulike kabler og bærbart utstyr. (Foto: Kari Aamli)

Det blir temmelig mange forskjellige digitale produkter å forholde seg til når studentene tar med seg egen bærbar datamaskin til timen.

Hva slags krav til digital kompetanse stilles da til læreren?

Høgskolelektor Irene Beyer Log og professor Leikny Øgrim ved Høgskolen i Oslo og Akershus har prøvd ut dette på sine lærerstudenter.

Ladere og kabler

– Det første vi måtte ta tak i, var at alle hadde lader med seg og kabler til overføringer, sier Log. 

Deretter må lærerne forholde seg til problemer med konvertering og ulike formater.

Hvordan skal man finne fram i mappestrukturen og hvor havner filer som overføres fra telefon til PC?

– Mobiler er flotte til å samle inn bilder, videoer og lydfiler, men overføring gjør også at filbehandlingen blir mer avansert. Det er ikke bare å plugge inn og spille av, sier Øgrim.

Lærerne må også finne støtte for filformater som de selv skal bruke og konvertere.

– Men de kjenner ikke alltid til alle de ulike versjonene av datamaskiner og programvarer, sier Log.

Vente på hjelp

Begge har opplevd at det kan bli mye styr.

– Selv om du kan sette sammen grupper av studenter som har samme type PC ved samme bord, blir det lett kaotisk, sier Log.

– Er man alene med mange studenter, kan det lett bli at mange stopper opp. Lærerne vet ikke hva de skal søke etter.

Forskerne har sett at tidsbruken ofte dobles fordi man må redigere bilder og lyd på andre formater.

Strategi for å løse problemet

– Studentene forventer at vi kan alt, men det er umulig, sier Øgrim.

– Men det er viktig at læreren har oversikt over programmene og har trygghet til å forklare, og vet hvordan man kan søke etter hjelp.

Log mener læreren må ha en strategi for hvordan problemene kan løses.  Samtidig blir organisering i klasserommet viktig og oppfordring til studentene om å hjelpe hverandre.

– Det er viktig at lærerne er forberedt og at de vet hvordan man søker på nettet for å finne svaret, sier Øgrim.

– Dersom det blir litt kaos i rommet og man føler at man mister kontrollen, må man være trygg og ha en positiv innstilling.

Studentene må altså lære seg det grunnleggende.

Log mener folk flest tror at de kan filbehandling og har søkekompetanse på nettet, men ofte svikter det digitale ordforrådet når de skal søke.

Både Log og Øgrim mener at ulike PCer og nettbrett i klasserommet er kommet for å bli, så lærerne må forholde seg til dette.