Britiske kvinner som spiste mer pasta enn andre, kom tidligere i overgangsalderen enn andre med mer moderat pastainntak.  (Foto: Colourbox)
Britiske kvinner som spiste mer pasta enn andre, kom tidligere i overgangsalderen enn andre med mer moderat pastainntak. (Foto: Colourbox)

Mye ris og pasta kan gi tidligere overgangsalder

En britisk studie tyder på at kvinner som spiser mye hvit pasta og ris, havner i overgangsalderen tidligere enn andre kvinner. De som spiser mye fet fisk utsetter derimot milepælen med tre år.

Publisert

Overgangsalderen markerer at menstruasjonen slutter, og at fruktbar alder ubønnhørlig er over.

Det kan være en rekke årsaker til at overgangsalderen inntreffer i ulike aldre. Som gener, livsstilsfaktorer, miljømessig påvirkning, sosiologiske, hormonelle og helserelaterte faktorer. 

Blant annet har de som har fått mange barn, flere egg til overs enn barnløse på samme alder. 

I en ny studie finner forskerne nå ut at også kostholdet har en sammenheng med hvor tidlig eller sent kvinner kommer i overgangsalderen.

Studien omfatter 900 britiske kvinner mellom 40 og 65 år. Gjennomsnittlig alder for å havne i overgangsalderen var 51 år. 

Pastaglade kom tidligere i overgangsalderen

Kvinner som var glad i pasta, hadde en tendens til å komme tidligere i overgangsalderen enn andre. Daglig inntok en ekstra porsjon med hvit pasta eller polert ris enn andre, nådde overgangsalderen rundt et og et halvt år tidligere enn gjennomsnittet.

Dette dreide seg altså om pasta laget av fint mel, og ikke fullkorns-utgaven. Og tilsvarende var risen de spiste, av den raffinerte, hvite typen.

Studien er publisert i tidsskriftet Journal of Epidemiology and Community Health.

Fet fisk utsatte overgangen med tre år

For de som spiste mer fet fisk enn andre, var det omvendt. De forsinket overgangsalderen med mer enn tre år sammenlignet med gjennomsnittet.

Erter og bønner hadde lignende effekt. Kvinner som spiste mer belgfrukter enn andre, havnet i overgangsalderen omtrent et år senere enn snittet.

Også de som fikk i seg mer sink og vitamin B6 enn andre, kom senere i overgangsalderen. Gode B6-kilder er kjøtt, egg og bær. Matvarer med mye sink er skalldyr, innmat og kjøtt.

Kan gi uheldige helseeffekter

Tidspunktet for når kvinner kommer i overgangsalderen, kan ha alvorlig innvirkning på helsen.

Kvinner som går gjennom overgangsalderen, kan ha økt risiko for hjertesykdom og beinskjørhet.

Men det er ikke bare fordeler ved å havne sent i overgangsalderen, heller. De som runder denne milepælen senere enn andre, ha større risiko for å utvikle brystkreft og eggstokkreft.

Mat kan påvirke kjønnshormoner

Antioksidantene i belgfrukter kan spille en rolle for kvinner som spiser mer erter og bønner enn andre, ifølge Cade.

Disse kan få menstruasjonssyklusen til å vare lenger. Det samme kan gjelde mat med omega 3-fettsyrer i fet fisk.

Når det gjelder raffinerte karbohydrater, kan det øke risikoen for insulinresistens, som igjen kan virke inn på kjønnshormoner.

Kan være skjulte årsaker

Cade ved Universitetet i Leeds understreker at det ikke er mulig å si om det var de ulike kostholdsvanene som direkte påvirket overgangsalderens inntreden.

– Det kan også være at de reflekterer mer skjulte faktorer, sier hun i en pressemelding på New Scientist.

Stoffskiftet påvirker eggløsning

Kroppens stoffskifte spiller en viktig rolle i å regulere menstruasjon og eggløsning, sier Channa Jayasena ved Imperial College London i en pressemelding.

Men han advarer mot å legge om kostholdet for å utsette menopausen.

– Dessverre er dette bare en observasjonsstudie. Slike studier kan ikke bevise at bestemte kostvaner faktisk forårsaker tidlig overgangsalder.

Han mener derfor at det ikke er noen grunn til å legge om matvanene sine, inntil vi eventuelt får bekreftet sammenhenger gjennom kontrollerte studier.

Referanse: 

Y. Dunneram mf: Dietary intake and age at natural menopause: results from the UK Women’s Cohort Study. doi: 10.1136/jech-2017-209887