I dataspillet Bad News kan du lære knepene for å spre falske nyheter – og på den måten lære å gjenkjenne dem på nettet. (Foto: DROG/www.fakenewsgame.org)

Vaksinér deg mot falske nyheter med dataspill

Nytt spill lar deg prøve skitne triks – og gjenkjenne dem på nettet.

Hva med å starte en nettavis med konspirasjonsteorier? Tvitre som Donald J. Trunp eller fyre opp automatiske twitter-roboter for å spre teoriene? Spille på følelser og fordommer framfor fakta?

Nettspillet Bad News lar deg prøve ut verktøyene til fake news-mekkere og se hvordan du får flere og flere følgere og mer og mer troverdighet på falskt grunnlag.

Trene opp motstandskraft

Men spillskaperne har ikke tenkt å gjøre deg til redaktør av falske nyheter. Nei – de vil vise deg knepene, slik at du kan kjenne dem igjen og stå imot.

Idéen er at spillet skal virke som en vaksine – ikke mot virus i kroppen, men mot virus av falske nyheter som sprer seg på nettet og invaderer tankene til folk.

Bad News inneholder småtullete falske nyheter og viser deg hvordan du kan bruke dem til å påvirke folk. Slik får din sunne skepsis – tankenes immunsystem – noe å trene seg på.

– Dette er engasjerende og morsomt og forbilledlig forskningsformidling, kommenterer Erik Knudsen overfor forskning.no.

Knudsen er postdoktor på Institutt for informasjons- og medievitenskap ved Universitetet i Bergen. Han har selv prøvd spillet.

– Spillet bidrar til at mange flere får nytte av forskningen enn om den bare publiseres i et fagtidsskrift, sier han.

Skjermdump fra spillet Bad News: Du har nettopp publisert en artikkel i den fiktive nettavisa The Best Words der motsetningen mellom lokale innbyggere og myndighetene skrus opp for å vekke følelser. Til høyre er antall følgere og troverdigheten din på vei opp. (Bilde: DROG/University of Cambridge)

Liten, men positiv effekt

Virker spillet? Ja, antyder forskning fra University of Cambridge i Storbritannia. Forskerne Jon Roozenbeek og Sander van der Linden har vært med på å utvikle Bad News.

De kjørte en test på et begrenset antall 16-åringer i Nederland mens spillet ennå var under utvikling.

De ungdommene som hadde laget sine egne falske nyheter i spillet, ble mindre påvirket av falske nyheter på nett. Forskerne understreker likevel at effekten er liten og resultatene foreløpig usikre.

– Med bare 95 deltakere i undersøkelsen blinker også mine varsellamper. Dette kan være i underkant av hva som vi kan si noe sikkert om, kommenterer Knudsen.

Spill bedre enn passiv opplysning

Idéen om å vaksinere tankene til folk er ikke ny. I 1964 kom den amerikanske sosialpsykologen William James McGuire opp med metoden.

Det gjaldt både å skjønne hvordan meningspåvirkning og propaganda virker og innse sin egen svakhet for påvirkningen.

Den gangen var forsøkspersonene ganske passive – de fikk bare fortalt hva som var sant og usant.

McGuire mente likevel at vaksinen ville virke bedre hvis forsøkspersonene ble aktive – fikk prøve å lage usannhetene selv.

Underveis i spillet får du merker for kunnskaper du har tilegnet deg – her om hvordan du kan bruke polarisering, altså oppblåsing av konflikter, spille på følelser og late som du er en annen, mer kjent person. (Bilde: Skjermdump fra spillet Bad News, DROG/University of Cambridge)

Slår til høyre og venstre

Det kan de nå – i dataspillet Bad News. Det er laget av Cambridge-forskerne i samarbeid med DROG – et tverrfaglig team av forskere, journalister og medieeksperter fra hele Europa.

Cambridge-forskerne har også tidligere gjort forsøk med vaksine mot falske nyheter, men da handlet det bare om klimaforskning og klimaskepsis.

Bad News er som en alt i ett-vaksine – den virker ikke bare for ett spesielt emne, men for alle slags falske nyheter, uansett hva de handler om – og om de slår til høyre eller venstre politisk.

I spillet kan du for eksempel velge om du styrer til høyre og gir myndighetene skylden for alt som går galt – eller til venstre og anklager storkapitalen for det samme.

Også mot religiøs fundamentalisme

Forskerne håper at de skal klare å forbedre vaksineeffekten ved å følge med på hvordan folk spiller – hvilke valg de gjør underveis mot målet i spillet, men altså ikke i virkeligheten – å bli en innflytelsesrik leverandør av falske nyheter.

Spillet kan også videreutvikles for å vaksinere mot religiøs fundamentalisme.

Forskerne har også planer om å oversette det for andre land, som for eksempel Ukraina, hvor falske nyheter og feilinformasjon er utbredt, ifølge nyhetsmeldingen fra University of Cambridge.

Kjenner igjen knepene

Erik Knudsen. (Foto: Universitetet i Bergen)

Erik Knudsen kjenner igjen noen av knepene fra spillet i sin egen forskning.

­– Falske nyheter kritiserer ofte mainstream media, men bruker samtidig formatet deres for å se troverdige ut, sier han.

I spillet får du også flere poeng hvis andre støtter deg og sprer de falske nyhetene.

– Hvis likesinnede støtter en falsk nyhet, er det mer sannsynlig at du også støtter den, sier Knudsen.

Likevel må ikke de falske nyhetene være altfor falske og ville, understreker han.

– De må inneholde en kjerne av sannhet. Først da fenger de, sier Knudsen.

Referanser og lenker:

Lenke til spillet Bad News

Jon Roozenbeek, Sander van der Linden: The Fake News Game: Actively Inoculating Against the Risk of Misinformation, Journal of Risk Research. (Ennå ikke utgitt)

Sander van der Linden m.fl: Inoculating the Public against Misinformation about Climate Change, Global Challenges, 27. januar 2017, DOI: 10.1002/gch2.201600008

Nettsider fra den tverrfaglige gruppa DROG

Powered by Labrador CMS