Påskemarsipan med lokal vri

– Vi ville utvikle et produkt knyttet til gården vår. Men vi syns Norge har nok produsenter av spekepølse og ost, sier Elise Nesset i Sjokoladelåven. Løsningen ble konfekt med kultur.

Publisert
(Foto: Sjokoladelåven)
(Foto: Sjokoladelåven)

Gründerne bak Sjokoladelåven, ekteparet Elise og Håkon Edvard Nesset, holder til på historiske Nordre Nesset gård ved Rondane.

– Vi visste ingenting om sjokolade eller konfekt da vi begynte. Men vi kom i kontakt med relevante personer ved Nofima (den gang Matforsk) og fikk etablererstipend fra Innovasjon Norge, forteller Nesset.

Etikett fra Sjokoladelåven med motivet Vinternatt i Rondane av Harald Sohlberg.

Kompetansemeglerne Leif Estensen (SINTEF) og Arvid Landaas (Nofima) hjalp ekteparet å komme i kontakt med relevante forskere, og kompetansemeglermidler ble blant annet brukt til å sende gründerne på konfektkurs.

Maleren Harald Sohlberg oppholdt seg på Nesset gård da han malte det kjente maleriet «Vinternatt i Rondane». Maleriet er gjengitt på etiketten til konfekten, som har fått lokale navn. «Peer Gynts favoritt» er med konjakk.

«Hvite vidder» er einebær i mørk sjokolade-ganache med skall av mørk sjokolade dyppet i hvit sjokolade. «Vinternatt» er en ny variasjon over påskegodtet, nemlig marsipan dyppet i mørk sjokolade og pyntet med tørkede korn- og ringblomster.

Øker produksjonen

Etikett fra Sjokoladelåven med motivet Vinternatt i Rondane av Harald Sohlberg.
Etikett fra Sjokoladelåven med motivet Vinternatt i Rondane av Harald Sohlberg.

Nesset forteller at påsken er en sjokoladehøytid. De har forberedt seg på økt omsetning i tiden som kommer. Til jul solgte de nemlig absolutt alt de produserte!

– Foreløpig selger vi bare konfekten i lokale butikker og til bedriftsmarkedet i form av firmagaver og lignende. Men etterspørselen er økende, også fra Oslo, så vi jobber med å øke produksjonen nok til å kunne tilby våre produkter på flere utsalgssteder, forteller Nesset.

– Jeg synes det er hyggelig å se at Sjokoladelåven har fått det så godt til, og at etterspørselen øker. Fordi det er viktig for en bedrift som denne å komme opp med stadig nye ideer til produkter, er det avgjørende å ha gode relasjoner til andre i bransjen, sier Leif Estensen.

Han har blant annet har vært behjelpelig med å finne leverandører av kvalitetssjokolade i Europa.

Lenke:

Forskningsrådets program Virkemidler for regional FoU og innovasjon (VRI)