Musikkovervåker 6000 radiokanaler

Et datasenter i Sognefjorden kan fortelle når en låt spilles på en av 6000 radiokanaler i Europa, Canada, Japan og Australia.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Serverne som overvåker 4500 radiokanaler i Europa og 1500 radiokanaler i Canada, Japan og Australia inneholder 17 millioner fingeravtrykk for låter. De driftes i dag av Serit Fjordane IT, og skal etter planen inn i det nye anlegget til Bluefjord AS, som plasseres inntil vannkraftverket Leirdøla i Luster kommune. (Foto: BACH Technology)

Fakta om prosjektet

Navn: Sustainable and green solutions for online media in enhanced networks
Ansvarlig institusjon: BACH Technology AS
Prosjektleder: Dagfinn Bach
Finansiering: 4,5 millioner kroner gjennom Forskningsrådets VERDIKT-program
Samarbeidspartnere: Universitet i Bergen, Fraunhofer Institute for Digital Media Technology, HP Norge og Serit Fjordane IT

VERDIKT

Forskningsrådets program Kjernekompetanse og verdiskaping i IKT (VERDIKT) fremmer forskning og utvikling av IKT-løsninger som kan møte utfordringer knyttet til bl.a. klima og miljø, energibehov, verdiskaping, eldrebølge, helse og velferd.

Inne i datamaskinene ligger fingeravtrykkene til 17 millioner låter. Det er et norsk selskap som har generert dem, ved hjelp av egen teknologi for metadata kalt MusicDNA.

Fingeravtrykkene gjør serverne i stand til å kjenne igjen låter når tonene triller ut i de digitale radiokanalene. Med kraftig søkeoptimalisering kan det brukes til å gi beskjed i sanntid når et bestemt album eller spor spilles, og på hvilken radiostasjon.

Fingeravtrykkene er et resultat av at selskapet har analysert de 17 millioner låtene ut fra 15 ulike karakteristikker eller annoteringer – fra tempo og stemning til størrelsen på orkesteret, rytmemønster og instrumentering.

Fra september skal tjenesten, som er utviklet av det norske selskapet Bach Technology, levere de offisielle spillelistene på radio til den tyske musikkindustrien.

Premium

Dataene ligger i en katalog på serverne i Sognefjorden, og ble i utgangspunktet brukt til å utvikle en type premiumtjenester for musikk sammen med bransjens tjenesteleverandører.

For eksempel er det mulig å bruke databasen til å finne låter som ligner på andre, eller komme med anbefalinger om låter brukerne kanskje vil like.

Siden låtene er analysert i segmenter, er det også mulig å gjøre veldig spesifikke søk, for eksempel for å finne gitarsoloer i bossa-stil.

Katalogen i Sognefjorden brukes altså til å gjenkjenne musikken på folks mobiltelefoner eller nettbrett – og metadataene kan hektes på musikkfilene så de får en økt verdi.

Når og hvor bestemte låter blir spilt på nettradio kan registreres av en ny, norsk tjeneste for radioovervåkning. (Foto: Pinell)

Sammen med Fraunhofer Institute for Digital Media Technology har selskapet i tillegg utvidet dette med et system for lovlig fildeling.

– Vi måtte optimalisere søkemotorene for å kunne lete raskt i dataene. Her har vi fått hjelp fra Institutt for informatikk ved Universitetet i Bergen, som har en spesialavdeling for dataoptimering, forteller Dagfinn Bach, grunnlegger og styreleder i Bach Technology.

MusicDNA ble lansert i 2010, og fikk mye internasjonal oppmerksomhet. Med finansiering fra Forskningsrådet har teknologien blitt videreutviklet, og det er først nå at selskapet begynner å få produktene klare for markedet.

I løpet av forskningsprosjektet ble for eksempel databasen optimert slik at behovet for datakraft ble redusert med 85 prosent.

Blant verdens raskeste

Dagfinn Bach. (Foto: Privat)

I dag kan Bach skryte av å sitte på en av verdens raskeste søketjenester for gjenkjenning av musikk.

– Tjenesten for overvåkning av radio er en spin-off fra forskningsprosjektet. Søkeoptimaliseringen fikk oss til å skjønne at vi kunne bruke dette til å kjenne igjen ting som spilles på nettradio og tradisjonell radio, forteller han.

Flere store aktører i bransjen har vært interessert i overvåkingstjenesten, som lanseres i september.

– Vi har vist tjenesten på noen arrangementer i regi av musikkindustrien, og folk er overveldet når de får se det. Vi hadde testbrukere i hele fjor, og per i dag har vi 70-80 betalende brukere, forteller Bach.

Blant annet har mange artister og managere prøvd overvåkningstjenesten, og er veldig positive.

– Jeg snakket akkurat med en manager som bruker dette daglig. Han ser hvor artistene blir plukket opp på radio, og bruker det til å planlegge turné og følge opp med salgsfremstøt, sier Bach.

Andre aktører bruker systemet til å finne artister som er på vei oppover, for eksempel for å hyre dem inn til store arrangementer.

Powered by Labrador CMS