En notis fra Nord universitet - les mer.

Boka fungerer som ei håndbok til lærere og trenere som driver med opplæring i svømming og livredning – med andre ord forskningsformidling som retter seg til en stor gruppe. (Illustrasjon: YanLev / Shutterstock / NTB scanpix)
Boka fungerer som ei håndbok til lærere og trenere som driver med opplæring i svømming og livredning – med andre ord forskningsformidling som retter seg til en stor gruppe. (Illustrasjon: YanLev / Shutterstock / NTB scanpix)

Utgir håndbok om svømming og livredning

Publisert

Forskere fra Norge, Finland, Latvia og Litauen har samlet erfaring fra svømme- og livredningsopplæring i ei håndbok.

Hvordan kan man best lære barn å venne seg til vann, bli trygge i vannet, legge opp til gode aktiviteter for å lære bort svømmeteknikk og livredning? Hvilke erfaringer har man i ulike land, og hvordan kan denne erfaringen samles i en håndbok for svømme- og livredningsopplæring?

Dette var utgangspunktet da fem forskere fra fire ulike land satte seg sammen og delte sine erfaringer fra opplæring i svømming og livredning. Forskningsprosjektet er et samarbeidsprosjekt finansiert av NordPlus Horizontal.

– Hvert år skjer det drukningsulykker, og mange av dem kunne ha vært unngått. Svømming og livredning er livslang læring. Det er viktig at vi gir lærere og trenere god kompetanse om vann, om svømming og om livredning, sier førsteamanuensis i svømming og livredning ved Nord universitet, Dagmar Dahl.

Ved å se på ulike tilnærminger til svømming og livredningsopplæring i Norge, Finland, Latvia og Litauen, kunne forskerne samle det beste fra de fire landene.

– Var det noen fellestrekk på hva man gjør feil i alle landene?

– Vi så mer etter det som har vist seg å fungere bra og som er nyttig. Men bruk av armringer i svømmeopplæringen er et eksempel på noe som ikke fungerer godt. Ungene får oppdriften på feil sted og bruk av armringer vil derfor forsinke prosessen med å lære seg å svømme, sier Dahl.

Forskerne har sett på ulike aspekter ved opplæringen i svømming og livredning, der målet er å oppnå vannkompetanse: Blant annet pedagogiske aspekter, vanntilvenning og kunnskap rundt dette, hvordan redde seg selv og andre, generelle sikkerhetsaspekt og hvordan en skal organisere kurs på en god måte.

Les mer om arbeidet og håndboka på hjemmesidene til Nord universitet