En notis fra Nofima - les mer.

Marta Bou Mira i avdeling Ernæring og fôrteknologi i Nofima, har skrevet artikkelen sammen med Tone-Kari Østbye, Bente Ruyter og tre tidligere kollegaer.

Ernæringsforskere vant pris

Forskere ved Nofima har undersøkt funksjonen til fettceller og mitokondriers rolle i fettceller. Dette er grunnforskning som kan fortelle noe om hva som skjer når man stopper å fôre en laks. Forskningen kan også kobles mot betennelse i menneske. I siste nummer av International Journal of Molecular Sciences ble en vitenskapelig artikkel om resultatene kåret til Best Paper Award. Marta Bou Mira er førsteforfatter, og hun har skrevet artikkelen sammen med Tone-Kari Østbye, Bente Ruyter og tre tidligere kollegaer.

− Vi har gjort grunnforskning på fisk som ikke har vært gjort før, og kombinasjonen mellom fettvevsmodell og økt forståelse av fedmerelaterte problemstillinger var nok interessant, sier Marta Bou Mira.

Premien er at forskerne får publisere neste artikkel gratis, noe de allerede har gjort, nå om effekten fettsyren DHA har på mitokondrienes funksjon i laksens fettceller.

Les mer om forskningen på nettsidene til Nofima