En notis fra NMBU - Norges miljø- og biovitenskapelige universitet - les mer.

Illustrasjonen viser celler som deler seg. Rød cellevegg er modnet cellevegg, mens det grønne er ny cellevegg i delingssonen. Det er det grønne som omdannes til det røde av klasse A PBP-er. (Fargene på bildet er lagt på digitalt.)

Gjennombrudd i forståelsen av bakteriell celledeling

Forskere ved NMBU har avdekket ny kunnskap om hva som skjer i bakterier når de deler seg og hvordan dette har sammenheng med antibiotikaresistens. Funnene er publisert i det vitenskapelige tidsskriftet PNAS.

Antibiotika er molekyler som hindrer bakterier i å dele seg, og som brukes til å behandle infeksjonssykdommer fremkalt av bakterier. Ulike typer antibiotika angriper bakteriene på ulike måter. Én av disse er å hindre bakterier i å lage ny cellevegg når de deler seg. Men hvordan lager bakteriene ny cellevegg og hvorfor blir de resistente mot antibiotika? Forskerne har undersøkt grunnleggende biologiske prinsipper hos bakterier. Nå har de greid å vise frem hittil ukjente sider av prosessen med opprettelsen av ny cellevegg hos bakterier når de deler seg, såkalt celleveggsyntese.

– Denne kunnskapen er ekstremt viktig for å forstå hvordan bakterier blir resistente mot penicillin, og vil gi oss nye idéer om hvordan vi bedre kan utnytte eksisterende antibiotika, sier Daniel Straume. Han er én av forfatterne av PNAS-artikkelen, og forsker på antibiotikaresistens ved NMBU.

Nøkkelen til oppdagelsen fra NMBU-forskerne var å utnytte et enzym kalt CbpD som produseres av en bakterietype i gruppen streptokokker.

Les mer om gjennombruddet på nettsidene til NMBU