En notis fra NMBU - Norges miljø- og biovitenskapelige universitet - les mer.

En felles standard gjør at forskere lettere kan sammenligne digitale modeller av organismer med organismene der ute i virkeligheten.

Forskere enige om standard for testing av datasimuleringer av stoffskiftet

Et bredt spekter av internasjonale forskere er nå enig om en felles standard for matematiske datasimuleringer av stoffskiftet hos ulike organismer. Det går fram i en artikkel nylig publisert i Nature Biotechnology.

– At vi nå har blitt enige om en felles standard for slik testing, gjør at det blir lettere å sammenligne modeller, både med hverandre, og med ulike organismer i virkeligheten. Dermed blir det også lettere å stole på modellene, som er viktig i digitaliseringen av biologisk kunnskap for å forbedre produksjonsbiologi så som fiskeoppdrett, sier NMBU-forsker Jon Olav Vik. Han er en av medforfatterne på artikkelen i Nature Biotechnology, og leder for prosjektet "den digitale laksen" innenfor det nasjonale konsortiet for bioteknologi, Senter for Digitalt Liv Norge.

Nature Biotechnology-artikkelen handler om et testsystem for matematiske datasimuleringer av stoffskiftet hos ulike organismer. Testsystemet kalles Memote, som står for metabolic model testing. Systemet er allerede i bruk ved NMBU i forskning på laks og laksefôr, der formålet blant annet er å bidra til bedre fiskeoppdrett, utvikling av nytt og bærekraftig fiskefôr og bedre miljøovervåkning i havet.S

Den nye, felles standarden gjør det lettere for forskere verden over å snakke samme språk.

Les mer om den nye standarden på nettsidene til NMBU