Michael Jackson i 1988. Hvor mye har de mest populære låtene endret seg siden den gang? (Foto: Zora Veselinovivic/CC BY-SA 2.0)

Slik har popmusikk endret seg siden 80-tallet

Den mest populære musikken har gått gjennom noen store endringer de siste 30 årene, men på hvilken måte?

Hvordan vi hører på musikk har endret seg dramatisk de siste tretti årene. Vi har gått fra radio, LP, CD og kassett til nesten ubegrenset tilgang til flere titalls millioner låter.

Musikk er så tilgjengelig at det er veldig lett å hoppe over en kjedelig låt på spillelista eller bare søke opp noe nytt. Derfor er også kampen om vår oppmerksomhet blitt tøffere enn før, ifølge forskeren Hubert Léveillé Gauvin ved Ohio State University i USA.

Den enorme tilgangen til musikk har også kanskje gjort noe med lyttevanene våre. Ifølge denne analysen av milliarder av spotify-avspillinger i 2014 viste at hele 21 prosent av avspillingene ble avbrutt innen fem sekunder, og bare rundt halvparten av avspillingene ble spilt ferdig.

Men hvordan har moderne popmusikk utviklet seg i den nye lytte-verdenen?

Gauvin har prøvd å analysere over 300 topp ti-låter gjennom de siste tre tiårene for å se hvordan de har endret seg. Hans teori er at musikerne har blitt mer opptatt av å huke tak i oppmerksomheten vår.

Alle låtene Gauvins forskning er hentet fra de øverste topp ti-plasseringene på Billboard Hot 100-listene mellom 1986 og 2015.

Intro

Gauvin har målt fire forskjellige faktorer i musikken. Først: Hvor mange ord det er i tittelen. Dette er noe både musikkommentatorer og forskere har merket seg i lang tid, og teorien er at en sang med bare ett ord i tittelen har større sjanse til å komme høyt på hitlistene.

Tempoet: Sanger med høyere tempo kan kanskje fange oppmerksomheten til lytterne.

Hvor lang er introen: Ideen er at artistens stemme er mer interessant å høre på enn en musikk-intro.

Hvor lang tid det går før tittelen på sangen blir sagt: Tittelen skal være med på å dra lytteren inn i sangen.

Og til slutt: Hvor selvsentrert teksten var i en sang. Andre studier har undersøkt om sangtekster har blitt mer selvsentrerte og individualistiske over tid.

Den store endringen

Forskning.no tok en kjapp kikk på to toppliste-sanger fra 1980- og 2010-tallet. I Justin Biebers monsterhit «Sorry» fra 2015 tar det rundt ni sekunder før han begynner å synge.

Det er noe ganske annet med sangen fra 1986: Robert Palmers «Addicted to love». Her er det ogå flere ord i tittelen, og det tar hele 24 sekunder før han begynner å synge i radioversjonen av låta.

Albumvarianten bruker 52 sekunder på å komme i gang.

Dette er bare en liten stikkprøve, men Gauvin bekrefter noen disse trendene.

Fra 1986 til 2015 gikk gjennomsnittstiden fra da sangen begynte til stemmen kom inn fra rundt 17 sekunder til bare fem sekunder.

Det ble også færre ord i tittelen. Fra litt over tre ord i 1986 var gjennomsnittet nede på litt over to ord i 2015. Dette kan bety at det er flere ettordstitler.

Tiden det tok før sangtittelen ble nevnt gikk også litt ned, men dette var bare noen sekunder, og tempoet gikk generelt litt opp.

Gauvin fant ikke noen statistisk korrelasjon når det gjaldt selvsentrerte sangtekster.

Forskeren mener at disse resultatene generelt kan tolkes som at de største hitlåtene er mer opptatt av å fange oppmerksomheten vår enn før.  

Det finnes selvfølgelig mange unntak, og det er viktig å huske på at disse funnene bare gjelder de mest populære topp ti-låtene, ikke populærmusikk generelt.

Referanse:

Gauvin: Drawing listener attention in popular music: Testing five musical features arising from the theory of attention economy. Musicae Scientiae, mars 2017. DOI: 10.1177/1029864917698010. Sammendrag.

Powered by Labrador CMS