KromoZoom - slik virker arvestoffet

VIDEO: Hvordan deler cellene seg? Hvordan kan gutten Arve få barn når han blir en voksen mann? Vi zoomer inn i cellene hans og finner kromosomer.

Arvestoffet finnes inne i kjernen av alle kroppens celler. Men noen ganger kopierer arvestoffet seg selv. Det skjer før cellene deler seg. Da kan vi se arvestoffet som tynne tråder: kromosomer.

Du får også se hvordan kromosomene deler seg, og hvordan de danner nye celler og blander arvestoffet sånn at ikke to mennesker på jorda er helt like. Bortsett fra en-eggede tvillinger, da …

Fargekropper

Kromosomer betyr egentlig fargekropper. Den tyske forskeren Walther Flemming brukte nemlig et fargestoff – anilin – for å oppdage kromosomer på midten av 1800-tallet.

Flemming så hvordan fargede tråder nøstet seg ut og ble tydelige under mikroskopet. Dette skjedde når cellene delte seg. Hva var disse trådene?

Det visste ikke Flemming. Det tok tjue år til før andre forskere forstod at de var arvestoffet til cellen.

DNA-dans

I dag kan vi se arvestoffet DNA også når cellene ikke deler seg og trådene bare er utydelig tåke i et vanlig mikroskop. Vi kan til og med forandre på arvestoffet.

Men det som skjer når cellene deler seg og kromosomene nøstes ut  – det er nesten som en DNA-dans.

I denne tegnefilmen kan du se dansen folde seg ut og lage nytt liv.

Nyutgivelse

KromoZoom utgis nå på nytt som video. Den originale interaktive Flash-multimediaen kan fortsatt finnes her.