Sukker gir bedre antibiotika

Motstandsdyktige bakterier risikerer å møte den søte hevn. Forskere har utviklet sukkervarianter som kan forsterke effekten i antibiotika.

Flere typer antibiotika mister sin virkning ettersom bakterier blir motstandsdyktige over tid.

Men ved små endringer i sukkermolekylene til legemiddelets virkestoff kan det bli effektivt igjen.

Forskere ved Kjemisk institutt ved Universitetet i Bergen (UiB) har nylig utviklet metoder som gjør slike endringer mulig.

– Dersom en endrer sukkermolekylene i antibiotikaenes grunnstruktur, forbedres effekten ved at bakteriene ikke kjenner igjen den nye overflatestrukturen. Bakteriene møter noe som de rett og slett ikke har utviklet resistens mot, sier Bjarte Holmelid ved UiB.

For å lure bakteriene gang på gang er en avhengig av et stoff som det går an å lage mange sukkervarianter med. Holmelid deltok i en forskningsgruppe som nettopp oppdaget et slikt anvendelig stoff ved en feiltagelse.

Oppdaget sukkerstoff ved tabbe

– Da en av forskerne skulle lage et annet stoff var hun uforsiktig med oppskriften. Dette førte til at det ble oppdaget et helt nytt molekyl som viste seg å være et svært godt utgangspunkt til å lage nye sukkervarianter med, forteller Holmelid.

Stoffet det er snakk om er tetraetoksybutyn eller TEB, som det kalles blant de innvidde. Molekylstrukturen i stoffet er enkel å endre på, og gjør det derfor godt egnet til å lage nye sukkervarianter som kan forvirre fremtidens bakterier med.

– TEB er gunstig å bruke fordi det har så mange muligheter for endringer og til å lage nye sukkersynteser med. En kan knytte til nye atomer, eller koble stoffet til andre molekyler, sier Holmelid.

Venter på laboratorieprøver

Holmelid har i løpet av sin doktorgradsperiode allerede laget en rekke sukkervarianter. Disse er sendt til et laboratorium i Thailand, som skal finne ut om de effektiviserer visse antibiotikatyper.

– Vi er veldig spente på resultatene, og håper vi har funnet brukbare sukkersynteser, sier Holmelid.

Bjarte Holmelid disputerer 17. juni med avhandlingen From trihalocyclopropanes to carbohydrate analogous via functionalized alkynes, ved Kjemisk institutt, Universitetet i Bergen.