Tullekatter bygger nettverk

Tøysete lolcats er ikke bare søte og morsomme. De kan også ha politisk betydning, mener forsker.

Publisert

LOL er forkortelse for «Laugh Out Loud», og de første lolkattene dukket opp på internettet i 2006. Nå er de overalt – ledsaget av morsomme anekdoter og sitater.

Hva er det som er så fascinerende med disse kattebildene med tulletekster?

– Min egen interesse for lolcats kommer fra at jeg selv er aktiv i ulike nettfora og har blitt interessert i hva dette fenomenet representerer, sier Kristine Ask, som er doktorgradsstipendiat ved Senter for teknologi og samfunn, NTNU.

– Mange vil si at dette bare er en tøysete ting som skjer på nettet. Men jeg mener dette er et kulturelt fenomen som representerer det siste tiåret på internett.

– Det interessante med lolcats er at de tar tak i hverdagslige ting og at folk finner felleskap i dette fordi det er noe de kjenner seg igjen i. Kattene blir en kulturell referanse, sier hun.

Politisk budskap

Både bildene og tekstene spiller på humor, men Kristine Ask trekker fram at lolkattene også kan kommentere og formidle politiske budskap.

– Det er ingen tvil om at sosiale medier er viktig når det gjelder å skape politisk engasjement, holde hverandre informert og samle støtte rundt enkelte saker.

Obamas seier i 2008, den arabiske våren, og motstanden mot PIPA og SOPA (de amerikanske lovforslagene om opphavsrett) er eksempler på politiske saker der sosiale medier har vært avgjørende for å skape oppslutning.

Obama bygde et enormt og effektivt facebook-nettverk under forrige valgrunde. Kristine Ask mener at uformelle nettverk i sosiale medier som knyttes gjennom deling av lolkatt-bilder, kan fungere som viktige nettverksarenaer for å spre politiske budskap
Obama bygde et enormt og effektivt facebook-nettverk under forrige valgrunde. Kristine Ask mener at uformelle nettverk i sosiale medier som knyttes gjennom deling av lolkatt-bilder, kan fungere som viktige nettverksarenaer for å spre politiske budskap

– De samme nettverkene som er brukt her, vedlikeholdes gjennom å dele mer uformelle og morsomme saker og bilder som man finner på nettet, som for eksempel lolcats.

– Man har ikke nødvendigvis en ny fanesak hver dag, som kan pleie og opprettholde slike relasjoner. Men morsomme bilder av katter vil internett aldri gå tomt for, utdyper Ask.

Dugnad

Ask vil utfordre ideen om at innovasjon må være en lineær prosess, hvor en person har en idé og forfølger denne fra A til Å.

– I crowdsourcing, som vi ser i lol-fenomenet, ser man at det foregår utvikling og samhandling innenfor helt uformelle og uorganiserte rammer. Dette er eksempel på en sosial samproduksjon. Det synes jeg er spennende, sier forskeren.

Crowdsourcing er definert som en form for dugnad, hvor en stor og litt udefinerbar gruppe gjør en felles oppgave basert på medvirkning og selvorganisering istedenfor kontroll og hierarki. Slike grupper vil ofte få en kollektiv identitet som kan bli sterk.

140 år gammel idé

Forløperen til nettkattene er faktisk nærmere halvannet hundre år. Den britiske portrettfotografen Harry Pointer gjorde i 1870-årene en serie av katter i humoristiske situasjoner.

Han laget dessuten gjerne en morsom tekst til bildene for å understreke budskapet. Bildene ble svært populære.

Begrepet LOL-cats stammer fra «Laugh Out Loud», og lolkattene dukket først opp på det engelske nettstedet 4chan, som er en bildebank hvor folk poster og deler bilder anonymt. Samme år ble domenet lolcats.com registrert.

Kattene ble for alvor definert og kjent som et fenomen i 2007 gjennom blogggen «I Can Haz Cheezburger?» (ICHC), drevet at Eric Nakagawa fra Hawaii. Nettstedet som publiserte lolcats-bilder, hadde i perioder opptil 1,5 millioner treff per dag.