Annonse

Denne artikkelen er produsert og finansiert av Universitetet i Stavanger - les mer.

Kontrabassist Igor Eliseev reiser verden rundt med musikkinstrumentet. Han er avhengig av at kontrabassen er hel og fin.

Kontrabassisten ville beskytte instrumentet sitt. Da gikk han til forskerne

Musiker Igor Eliseev trengte en lett og veldig sterk instrumentkasse til sin dyrebare bass.

Publisert

Ideen kom til kontrabassist Igor Eliseev under en travel periode på reisefot mellom konserthus rundt om i verden. Under hver langdistanseflygning satt Igor i uro over hvorvidt hans bass laget på 1670-tallet av den italienske produsenten Paolo Grancino, skulle komme frem uskadd.

Kontrabasskasser plasseres i bagasjerommene på fly og utsettes dermed for store temperaturendringer, noe som skader de skjøre instrumentene.

Han var ikke fornøyd med kassene han hadde prøvd. De var både tunge og fikk ofte riper og skader.

Stilte tre krav

Musikeren bestemte seg for selv å utvikle en kasse til sin kontrabass for å unngå at instrumentet fikk skader under reiser.

Han henvendte seg til professor Dimitrios Pavlou ved Teknisk-naturvitenskapelige fakultet på Universitetet i Stavanger. Eliseev forklarte behovet og stilte tre krav for en slik kasse: Den må være lett, solid og varmeisolert.

Pavlou er spesialist innen konstruksjoner og materialer. Han tok initiativ til et bachelorkurs i avansert design av beskyttelse for bassinstrumenter: «Advanced composite materials for the design of a case for bass music instruments».

Studentene Hao Ying Li og Danish Khan jobbet sammen med doktorgradsstudent Aboma Gebisa i prosjektet, under veiledning av professoren.

Igor Eliseev er utdannet i St. Petersburg og ble ansatt som solo bass i Stavanger Symfoniorkester i 2007. Kontrabassisten har vunnet priser i flere internasjonale konkurranser.

Design er alt

De kontaktet bagasjehåndteringen på Stavanger lufthavn Sola for å få lage en analyse av hva en slik sterk kasse må tåle.

Forskergruppen gjorde er rekke datasimuleringer av de maksimale kreftene kassen kan bli utsatt for. Da fant de også ut hvilke materialer som kunne være best egnet.

– Vi valgte et avansert multilag med karbonfiber, forsterket med et komposittmateriale, forteller Dimitrios Pavlou.

Komposittmaterialer er sammensatt av to eller flere forskjellige materialer. Slike kompositter får bedre egenskaper, som for eksempel styrke, slitasjemotstand, stivhet og seighet, enn grunnmaterialene har hver for seg.

Materialet de valgte, har også gode egenskaper som isolasjon og regulering av temperatur.

Den nye basskassen består av to tynne, men stive skinn som er festet til en lett og tykkere kjerne, en såkalt sandwich-konstruksjon.

De ytre lagene inneholder karbonfibre. Kjernen er en såkalt bikakekjerne. Den er stiv og stabil fordi den av laget av polykarbonat – også kalt «uknuselig plast» – , nomexpapir og det slitesterke og myke plastmaterialet PVC-skum.

Nomexpapir er basert på kevlar og har høy styrke og er kjent for å være veldig brannsikker. Denne typen av nomex bikakekjerne blir blant annet brukt i flyinteriør. Kjernematerialet har lav styrke, men tykkelsen gir sandwichkomposittene høy bøyestivhet og lav tetthet.

Og, for basskassen sin del: Minimal vekt og sterkt kassekonstruksjon.

Resultatet: En moderne, lett og solid basskasse.

Utforming og utseende

Fordeler med sandwichkonstruksjon er at den som designer kassen også kan være kreativ med formen og hvordan kassen skal se ut, det estetiske. Instrumentkassen kan bøyes og formes.

Forskergruppen skannet en kontrabass i en 3D-skanner. Musikeren Igor Eliseev kom med sitt forslag til skisse av basskassen, og forskerne arbeidet videre med konstruksjon og utseende.

Det felles prosjektet mellom forskere og musiker ga Igor Eliseev det han ønsket seg: En unik, lett og solid beskyttelse for instrumentet.

Kassen i dag patentbeskyttet og i produksjon, med støtte fra Innovasjon Norge.

Fagott og fiolin er neste

Igor Eliseev er universitetslektor og også ansatt i Stavanger Symfoniorkester. Tidligere har han utviklet en stol for kontrabassartister. Musikeren jobber i dag med flere innovasjonsprosjekter som kan forbedre arbeidshverdagen til musikere.

- Jeg arbeider for tiden med å utvikle lignende kasser for bass, og for både fagott og fiolin, forteller han.

Vi vil gjerne høre fra deg!

TA KONTAKT HER
Har du en tilbakemelding, spørsmål, ros eller kritikk? Eller tips om noe vi bør skrive om?
forskning.no har nå stengt kommentarfeltet - les mer.

Powered by Labrador CMS