Denne artikkelen er produsert og finansiert av Universitetet i Agder - les mer.
Forskar Anders Wiik vil at kvardagsmatematikk som renteheving, skattemelding og statistikk i nyheitene vert ein meir sentral del av skulematematikken.
(Foto: UiA)
– Vêrmeldinga viser at folk kan meir matematikk enn dei trur
Vêrmeldinga vart tidlegare fortalt med ord, men i dag vert ho formidla med tabellar og symbol. Forskar meiner det kan tyde på at folk kan meir matematikk enn dei trur.
– Vêrmeldinga krev i dag at lesaren beherskar meir
kvardagsmatematikk, seier Anders Wiik.
Han er forskar ved Universitetet i Agder (UiA), Institutt for matematiske fag.
I ein ny studie viser han korleis avisene VG og Aftenposten endrar seg frå å fortelje til å visualisere vêrmeldinga i perioden 1945–2015.
Tidleg i perioden var orda det viktigaste, men utover 2000-åra vert symbol og ikon for snø, vind og regn stadig viktigare.
Frå ord til samansette tekstar
Her er nokre av funna om kva slags former for
kommunikasjon som dominerer vêrmeldinga, i perioden:
Fram til
omkring 1980 er kommunikasjonen dominert av tekst med ord og tal. Forma vert
gradvis fasa ut frå 1985 og framover.
Kart vert
vanleg i avisene utover 1980-åra.
Omkring år
2000 vert bruken av tabellar, kart og grafar dominerande i begge aviser.
Skiftet
til kart, tabellar og grafar inneber at målbare data som viser
til tal og mengde har vorte stadig viktigare fram mot 2015.
Forstår verda med matematikk
– Tidlegare vart vêrmelding fortalt. Da vart ho så å
seie presentert ferdigtolka i ord og setningar for lesaren. No er ho meir
visuell og består av fleire delar. Da må lesarane sjølv trekkje ut og tolke
informasjonen, seier forskaren.
Wiik meiner det kan tyde på at folk kan meir
matematikk enn dei sjølv er klar over.
– Vêrmeldinga i avisene i dag kjem i form av
samansette tekstar. Dei presenterer mengder, omfang og andre tal og skalaer ved
hjelp av symbol, kart og grafar som inneheld mykje informasjon. Det krev
kvardagsmatematisk kunnskap, seier han.
Han trekkjer fram kakediagram for skydekket som eit
døme.
– Når skydekket vert vist fram i eit kakediagram,
handlar det i realiteten om det ein på skulen kallar brøk. Her snakkar vi om
heilskapen og halvparten og om ein tredjedel og ein fjerdedel. Vêrmelding med
kakediagram og andre symbol er heilt konkret basert på tal. Det er
matematikk, seier forskaren.
Vil ha kvardagsmatematikk på skulen
Forskaren underviser i matematikk og er oppteken
av undervisnings- og læringsmetodar i matematikk.
– Det å forstå eller gi meining til tabellar, kodar,
kart og ikon krev kunnskap om kvardagsmatematikk. Det burde nok skulen satse
meir på, seier han.
Forskaren viser til at det gjennom fleire år har vist
seg at skulematematikken skapar mange elevar med dårleg sjølvtillit til eigen
matematikk-kompetanse.
– Den veksande
graden av målbare data i
det offentlege rommet betyr at kunnskap om kvardagsmatematikk har vorte viktigare
for at folk skal hengje med og vere med i den offentlege samtalen, seier han.
Han viser til omgrepet «matematisk literacy». Her kan
vi omsetje det med kvardagsmatematikk. Og i kvardagsmatematikken handlar det om
meir enn matematiske prosedyrar, fakta og svar.
– Det handlar også om kapasiteten til å trekkje ut
nyttig informasjon frå samansette tekstar med ord, tal og symbol.
Kvardagsmatematikk krev i grunnen god innsikt i matematikk, seier Wiik.
Må utnytte kvardagsmatematikk på skulen
Skule- og kvardagsmatematikk er ifølgje forskaren eit
komplisert ekteskap.
– Skulematematikken har nok på mange område vorte for
abstrakt. Den matematikken har for liten kontakt med den tal- og
mengdekunnskapen folk flest treng til kvardags, seier Wiik.
Sjølv ser han gjerne at kvardagsmatematikk som
renteheving, skattemelding og statistikk i nyheitene vert ein meir sentral del
av skulematematikken.
– Skulematematikken vert meir balansert og i takt med
samfunnet om vi får meir kvardagsmatematikk inn i skulepensumet. Slik det er i
dag, skapar vi for mange elevar med dårleg sjølvtillit i matematikk, seier Wiik.
Studien om vêrmeldinga er ein del av
forskinga hans. Der arbeider han mellom anna med å finne ut korleis ein
kan bruke kvardagsmatematikk på skulen slik at elevar og studentar lettare
lærer skulematematikken.
– Matematikk er ikkje berre reknestykke som krev at
du følgjer ei oppskrift som hjelper deg å finne eit svar du kan setje to
strekar under. Matematikk er også forsøk på å løyse problem der det er fleire
moglege løysingar, seier Wiik.
Referanse:
Anders Wiik: Trends
in everyday mathematics: the case of newspaper weather forecasts. G. Nortvedt mfl. (red.): Bringing
Nordic Mathematics Education into the Future: Proceedings of Norma 20, the
ninth Nordic conference on mathematics education. SMDF, 2022.
Les også disse artiklene fra Universitetet i Agder:
forskning.no vil gjerne høre fra deg!
Har du en tilbakemelding, spørsmål, ros eller kritikk? TA KONTAKT HER