En ny studie viser at folk som spiser mye reinkjøtt og blodmat har mer jern i blodet enn andre. (Illustrasjonsfoto: Microstock)
En ny studie viser at folk som spiser mye reinkjøtt og blodmat har mer jern i blodet enn andre. (Illustrasjonsfoto: Microstock)

De som spiser mye samisk mat har minst jernmangel

Uten jern klarer ikke blodet å frakte oksygen rundt i kroppen. En ny studie viser at de som spiser mye reinkjøtt og blodmat har mer jern i blodet enn andre.

Publisert

– Vi har undersøkt matvanene til innbyggere i 24 kommuner her i nord, og sett på hva de spiser og hvor stort jernlager de har, forteller Ann Ragnhild Broderstad.

Hun er forsker ved Det helsevitenskapelige fakultet ved Universitetet i Tromsø, og fagleder for Senter for samisk helseforskning (SAMINOR).

Hun og forskerteamet delte befolkningen opp i fem matkategorier.

De som hovedsakelig spiser:

  1. Reinkjøtt og blodmat
  2. Fisk
  3. Variert kosthold
  4. Mye frukt og grønt
  5. Vestlig mat som hamburger, pizza og lignende.

Gode jernlager

Kvinner har oftere jernmangel enn menn. 

– Men av kvinnene som spiste mest i kategorien reinkjøtt og blodmat, hadde kun åtte prosent jernmangel. Og vi fant ikke menn med jernmangel, sier Broderstad. 

De som spiste mest reinkjøtt og andre produkter av reinsdyret, hadde rein på menyen 6–7 ganger i uka. De hadde hovedsakelig samisk bakgrunn, og var bosatt i indre strøk i Nord-Norge.

Den samiske befolkningen har et kosthold som er rikt på lett tilgjengelig jern gjennom reinkjøtt.

Forskeren fant derimot jernmangel hos de tre siste matkategoriene: variert kosthold, frukt og grønt, vestlig mat.  Det var verst for dem som spiste mye junk, for der hadde cirka elleve prosent av kvinnene tomme jernlagre.

To prosent fett 

En annen årsak til at samisk mat er sunt, er at reinsdyr er en god kilde til næringsstoffene vi er avhengig av å få gjennom kosten.

Ifølge forsker Ammar Ali Hassan ved Det helsevitenskapelige fakultet på UIT har reinkjøttet høye nivåer av omega 3, B12, E-vitaminer, jern, selen og sink. Faktisk finnes dobbelt så mye av disse næringsstoffene i reinkjøtt som i kjøtt som storfe og gris.

– Vi har sett på næringsinnholdet i kjøtt, lever, talg og beinmarg, og det er spesielt mye omega 3 og 6 i talg og beinmarg, forteller Hassan og legger til at reinkjøttet er like magert som kylling – kun 2 prosent fett.

Lite miljøgifter

Hassan forteller at forskningen hans viser at inntak av reinkjøtt kan bidra til at vi får dekket anbefalt inntak av viktige næringsstoffer.

– Kjøttet er også trygt å spise med tanke på tungmetaller. Vi fant heller ikke miljøgifter i rein som stammer fra beitedistrikter nært den russiske grensen og beitedistrikter med gruvevirksomhet og militæraktivitet, sier han.