Denne artikkelen er produsert og finansiert av NTNU - les mer.

Ketose-dietten fører til rask vektnedgang, og man slipper å føle sult slik man kan oppleve med andre dietter. Det høres nesten for godt ut til å være sant.
Ketose-dietten fører til rask vektnedgang, og man slipper å føle sult slik man kan oppleve med andre dietter. Det høres nesten for godt ut til å være sant.

Den effektive dietten som kan gi deg ånde som lukter urin

En fjellvettregel er å snu i tide. Det kan også gjelde for slanking. Spesielt hvis du sverger til ekstrem lavkarbo, kjent som ketose-dietten.

Spør Google og du finner et hav av ulike råd om hvordan man skal gå ned i vekt.

Det er ikke til å stikke under stol. Også nordmenn har blitt tykkere.

Tall fra Folkehelseinstituttet viser at størstedelen av den voksne befolkningen i Norge nå har overvekt eller fedme. Risikoen for en rekke helseplager øker.

Så hva skal man gjøre?

– For noen pasienter er ketogene dietter en god måte å gå ned i vekt på. Man ser resultater raskt, og føler seg motivert til å fortsette på dietten, sier Catia Martins.
– For noen pasienter er ketogene dietter en god måte å gå ned i vekt på. Man ser resultater raskt, og føler seg motivert til å fortsette på dietten, sier Catia Martins.

Går ned flere kilo første uka

En diett som har fått økt oppmerksomhet de siste årene, er ketose-dietten.

Kort forklart er dette en ekstrem form for lavkarbo.

Alle matvarer som inneholder mange karbohydrater, er fullstendig fy fy. Null brød, ris, potet eller pasta. Også rotgrønnsaker utgår.

Det finnes ulike varianter, men for de fleste ketose-diettene er det et mål om mindre enn 50 gram karbohydrater per dag. Dietten trenger ikke innebære et stort inntak av fett og kjøtt.

Folk som sverger til denne dietten, kan lett bli observert i lunsjen med for eksempel fisk, avokado, egg og rømme.

Istedenfor et eple i pausen, spises nøtter eller salat.

Den som mestrer disiplinen, kan oppleve noe på grensen til magisk. Allerede den første uka kan man gå ned flere kilo.

Den vanskelige sulten

Vanligvis bruker kroppen glukose fra karbohydrater for å få energi. I fravær av glukose oppstår en prosess som kalles ketose. Kroppen forbrenner fett i stedet for karbohydrater som sin viktigste drivstoffkilde.

Når vi ikke spiser karbohydrater, bryter leveren ned fettlagrene for å produsere energi. Denne energien skaper også molekyler som kalles ketoner.

En annen ting som skjer, er at man ikke føler sult på samme måte som med andre dietter.

Sult er vanskelig å takle når man skal gå ned i vekt.

Når vi går ned i vekt, utskilles det større mengder av et hormon i magesekken som heter ghrelin. Dette hormonet gjør oss sultne.

– Alle mennesker har dette hormonet i seg, men hvis man har vært overvektig og går ned i vekt, økes mengden av hormonet, sier Catia Martins, professor i ernæring ved NTNU.

Den nedslående nyheten om ghrelin er at det ikke justerer seg over tid. En studie fra NTNU viser at mengden ghrelin var like høy i to år.

– Derfor er det sannsynlig at folk som har vært overvektige, må leve med økt sultfølelse for resten av livet, sier Martins.

Når vi ikke spiser karbohydrater, bryter leveren ned fettlagrene for å produsere energi. Denne energien skaper også molekyler som kalles ketoner.
Når vi ikke spiser karbohydrater, bryter leveren ned fettlagrene for å produsere energi. Denne energien skaper også molekyler som kalles ketoner.

Slipper å føle sult

Med ketose-dietten slipper man å føle sult, selv om man går ned i vekt. Det høres nesten for godt ut til å være sant.

– Dietter som har svært lav energi, er ketogene og fremkaller et veldig raskt vekttap. For noen pasienter er det en god måte å gå ned i vekt på. Man ser resultater raskt og føler seg motivert til å fortsette på dietten, sier Martins.

Hun forteller videre at den største fordelen med ketogene dietter generelt, både de som kalles VLED og svært lavkarbo ketogene dietter, er at pasienter ikke føler seg sultne, en vanlig bivirkning av andre dietter.

En liten mellomkonklusjon er altså at ketose-dietten fører til rask vektnedgang, og man slipper å føle sult slik man kan oppleve med andre dietter.

Men å bare spiser nøtter, grønnsaker, fisk og egg over lang tid er vanskelig.

Prøv å finne noe mat i farten med denne dietten, som på en bensinstasjon eller kafe.

80 prosent går opp igjen i vekt

– De aller fleste som er overvektige, klarer å gå ned i vekt, også på egen hånd, men forskning viser at bare 20 prosent klarer å holde vekta etter slanking, sier Martins.

Den sørgelige statistikken for vektoppgang etter slanking gjelder uavhengig av diett.

Men la oss si at man holder ut med svært lite karbohydrater, nøtter, fisk, egg og rømme over tid. Er ketose-dietten sunt i det lange løp? Finnes det bivirkninger?

I forskningsmiljøet for ernæring er det ulike studier som viser hvor lenge det kan være sunt med ketose-dietten. En studie for sykelig overvekt fra 2004 viste at 24 uker gikk greit. Andre viser at den bør brukes kortere. (Se referanser til studier nederst i saken.)

– Et ketogent kosthold er ok på kort sikt for å få et vekttap. Disse diettene bør kun brukes av friske mennesker og under veiledning av en ernæringsekspert, sier Martins.

Diett har den største påvirkning på vekttap. Den beste vektreduksjonen er gjennom diett og trening samtidig.
Diett har den største påvirkning på vekttap. Den beste vektreduksjonen er gjennom diett og trening samtidig.

Kan miste håret og bli svimmel

Det finnes helt klart bivirkninger.

– Bivirkninger er ånde som lukter urin, utmattelse, tap av energi, hårtap, forstoppelse og hodepine og svimmelhet, sier Martins og understreker at alle symptomene vil raskt gå over når dietten avsluttes.

Hos noen vil ånde som lukter urin, oppstå kun etter to til tre dager, men det varierer sterkt.

Så hva skal man spise etterpå en runde med ketose-dietten slik at man ikke fyker opp i vekt igjen?

– Følg en balansert diett, lik den som er anbefalt av Helsedirektoratet, sier Martins.

Nettopp.

Så enkelt, og for mange – likevel så vanskelig.

Referanser:

Jessica Roekenes og Catia Martins: Ketogenic diets and appetite regulation. Curr Opin Clin Nutr Metab Care., 2021. Doi: 10.1097/MCO.0000000000000760

Sarah E. Deemer mfl.: Impact of ketosis on appetite regulation-a review. Nutr Res., 2020. Sammendrag. Doi: 10.1016/j.nutres.2020.02.010

Hussein M. Dashti mfl.: Long-term effects of a ketogenic diet in obese patients. Exp Clin Cardiol, 2004. Sammendrag.

Powered by Labrador CMS