Denne slepeposen kan frakte fisken levende over lange avstander. Den gjør det hurtigere, enklere og dermed rimeligere enn dagens tradisjonelle løsninger.
FrankGregersenJournalist
Publisert
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Det er firmaet Fish Supply i Tromsø som står bak idéen, og som sammen med Fiskeriforskning har utviklet posen som har fått navnet Bargo.
Posen ligner en vindpølse, og er laget slik at vannstrømmen inne i posen kan varieres uavhengig av hvor fort den slepes gjennom sjøen.
Hastigheten på vannet som strømmer gjennom posen reguleres ved å justere størrelsen på åpningen bak på posen, og vannstrømmen kan slik tilpasses den svømmehastigheten som passer for ulike arter.
Dermed kan fisken svømme sakte og rolig mens den fraktes mot bestemmelsesstedet.
Når posen kommer opp i en viss fart presses den ned like under overflata der vannmotstanden er mindre. I likhet med en undervannsbåt vil den gå langt lettere nede i sjøen enn i overflatestilling, noe som krever mindre maskinkraft og er energibesparende.
En av fordelene med posen er at transporten av levende fisk kan gjøres langt hurtigere enn i dag.
- For eksempel kan et slep av sei som tar 30 timer med en vanlig notpose gjøres på seks timer med den nye slepeposen, sier seniorforsker Kjell Midling.
Han har sammen med forsker Kåre Aas vært sentral i praktisk uttesting og tilpassing av posen siden prosjektets spede begynnelse for seks år siden.
- Nå har vi et produkt som vi vet fungerer. Den første posen har vi solgt til et firma i Canada som bruker den til frakt av sild fra fangstområde til produksjonsanlegg, sier Inge Henning Jenssen, som er mannen bak idéen om en slepepose for fisk.
- Vi vil fortsette med uttesting og dokumentasjon av bruksegenskaper, og i dette arbeidet har Fiskeriforskning en viktig rolle med sin spesialkompetanse, sier John Ingar Jenssen, sønn av oppfinneren og daglig leder av Fish Supply, selskapet de har dannet på basis av slepeposen.
Forsker Kjell Midling understreker også betydningen det har å samarbeide med fiskere i utviklingsarbeidet.
- Det er svært nyttig. Deres erfaring og innsikt fører til at vi enklere kan utvikle og tilpasse teknologien til praktisk bruk.
Fakta om posen
? Posen slepes i opptil syv knops fart (til sammenligning er farten på slep av levende fisk i dag om lag 1,5 knop)
? Slepeposen lages i forskjellige størrelser, alt etter behovet. Den største varianten tar 100 tonn fisk.
? Veggen i posen er laget av det samme materialet som brukes i bilenes kollisjonsputer.
? Firmaet Rantex i Mo i Rana syr selve posen, mens Refa Frøystad Group på Finnsnes leverer det øvrige materialet. Sistnevnte har også ansvaret for markedsføring og salg i Norge og en rekke andre nordeuropeiske land.
? Slepeposen er patentbeskyttet i alle viktige fiskeriland.
Annonse
? Vant førsteprisen i Venture Cup i 2001, en nasjonal konkurranse for nye forretningsidéer.
? Utviklingen er gjort i samarbeid med Fiskeriforskning. Finansiører er Innovasjon Norge, Norges Råfisklag og Fiskeri-og havbruksnæringens forskningsfond. I tillegg har Fish Supply benyttet egne midler i prosjektet.