En gigant i luften

I en liten by like utenfor Berlin i Tyskland foregår det store ting. Inne i en diger hall bygges et luftskip - det største som noen gang er lagd. Kanskje får vi igjen se de store luftskipene på himmelen over oss?

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Kan du litt om fly og luftfartens historie, synes du kanskje luftskip høres veldig umoderne ut. Luftskipene, eller zeppelinere som de også blir kalt, var populære i et par tiår i første halvdel av 1900-tallet. Luftskipene ble brukt som luksusfartøyer for rike mennesker som ville se mer av verden, og de ble brukt som frakteskip. Men etter flere alvorlige ulykker ble de slutt på luftskipene.

Inntil nå.

Om noen måneder er luftskipet CargoLifter 160 (CL 160) klar til å lette. Det kommer til å ruve på himmelen, 260 meter langt som det er. Luftskipet er så stort at de kan løfte 160 tonn, eller nesten like mange vanlige personbiler. Lasten kan det bringe hvor som helst i verden.

"CargoLifter"

Det er flere store industribedrifter som sammen har satset på å bygge luftas gigant. Mange er interessert i luftskipene, fordi de har fordeler som ikke fly, båter og lastebiler har. Under CargoLifter er det et digert lasteform, og luftskipet trenger verken veier, skinner eller flyplasser.

Transport av store maskiner og annen innmat til fabrikker er tungvint i dag. Når noe slikt er ferdig bygd på en fabrikk, må det ofte deles opp igjen når det skall leveres med lastebil til dem som har bestilt det. CargoLifter kan ta direkte om bord et helt industrianlegg som måler inntil 50 meter i lengden, åtte meter i bredden og åtte meter i høyden.

Letter og lander hvor som helst

Når det skjer en katastrofe et sted i verden hvor det for eksempel trenges et mobilt sykehus, blir et slikt sykehus delt opp i mange deler og gjerne lastet om flere ganger før det kommer fram. CargoLifter kan gjøre dette lettere. Den kan lette og lande hvor som helst, og den kan holde seg i luften i opptil to uker.

Å bygge et moderne luftskip krever mye ny teknologi. Mange ting må finnes opp spesielt til CL 160. Spesielt krevende blir de å bygge «ryggraden» under skipet. Ryggraden skal golde skipet oppe, og blir bygd med en helt ny type kunststoff. Her skal også det som kalles gondolen, henge. Inne i den kan 14 personer både styre luftskipet, og få plass til å spise og sove.

Et fly går nesten ti ganger så raskt som et luftskip. Men luftskipet er mye raskere enn et frakteskip.

Historiske luftskip

Luftskipene i 1920- og 1930-årene var mange ganger så store som de aller største flyene vi har i dag. Luftskipene fløy passasjerer over Atlanterhavet og var utstyrt med luksus som langt overgår den moderne passasjerfly. Det flotteste av dem alle, Hindenburg, hadde egne lugarer til sine 50 passasjerer. Men det var mange ulemper ved luftskipene. De fleste var fylt med de svært brannfarlige gassen hydrogen. Den var også vanskelige å håndtere i dårlig vær. I stedet for å lande på banken, ble luftskipene fortøyd i svære master. I 1937 kom luftskipet Hindenburg i brann mens det stod fortøyd i en slik mast. 34 av de 97 som var om bord mistet livet, og med denne brannen ble det brått slutt for luftskipene.

Powered by Labrador CMS