Denne artikkelen er produsert og finansiert av Universitetet i Agder - les mer.

Kunstig intelligens utvikler seg i en enorm fart. Ved hjelp av noen tastetrykk kan vi trylle frem utrolige kunstverk eller finne en samtalepartner som både kan skrive dikt og besvare eksamensoppgaver for oss.

Forskere: I løpet av de neste fem årene vil kunstig intelligens utkjempe kriger, og lure oss til å tro at de er mennesker

Forskere presenterer her fem måter de mener kunstig intelligens vil prege fremtiden på.

Her er fem måter forskere ved Universitetet i Agder (UiA) tror kunstig intelligens vil endre verden på frem til 2028.

Podcast: Om kunstig intelligens i framtiden

Professor Morten Goodwin på UiA er en av Norges fremste forskningsformidlere innen kunstig intelligens. I denne episoden av podcasten Game Over? finner han frem spåkulen sammen med kollega Maren Thormodsæter Lyngroth og programmerer Jan Thomas Fidje.

Hør hele episoden her.

1. Vi kan ikke lenger vite om vi snakker med en robot eller et menneske

Da vitenskapsmannen Alan Turing kom frem til den såkalte Turing-testen i 1950, var den ment mer som en filosofisk øvelse enn en praktisk test.

Likevel har den fått en viktig plass i populærkulturen, ikke minst på grunn av det den innebærer: Hva skjer om vi ikke kan vite om samtalepartneren vår er en robot?

Om ikke lenge vil dette bli umulig for vanlige mennesker, men spesialiserte forskere vil fortsatt kunne avsløre en kunstig intelligens – inntil videre.

2. Bitte små roboter vil ta avgjørelser inne i kroppen vår

Nanoroboter er bitte små. De finnes allerede og brukes blant annet til å ta bilder inne i kroppen ved helseundersøkelser.

Om ikke lenge vil nanorobotene få kunstig intelligens. Dette vil gjøre dem i stand til å levere medisin til det organet der den trengs, oppdage kreft på et tidlig stadium eller fjerne forkalkninger i blodårene våre.

3. Kunstig intelligens går til krig

I løpet av de neste fem årene vil det bli utkjempet en krig hvor kunstig intelligens opererer helt uavhengig på begge sider. Slagmarken vil være både digital og fysisk.

Kunstig intelligens vil også bli brukt til både å skape og spre propaganda.

Professor Morten Goodwin og kollegaene hans snakker om måter kunstig intelligens vil prege verden på frem til 2028 i podkasten Game Over fra Universitetet i Agder.

4. Du kan få datamaskinen til å skrive boken du helst vil lese

Vil du lese en sci-fi bok, men med drager, og at slutten skal være spennende, men at ingen skal dø?

Ingen problem – den kunstige intelligensen skriver den til deg og leverer den rett til lesebrettet ditt. Det vil ikke bli noe mesterverk, men den vil være god nok til å kunne nytes, mener Goodwin.

Forskeren mener også at det kan hjelpe på leselysten til barn – kan vi friste med en bok om Pokémon på svømmetrening, for eksempel?

5. Genetikk kombineres med kunstig intelligens

CRISPR er en metode for å redigere gener. Den lar forskere gjøre endringer i DNA i celler og organismer. Forskningen startet allerede på 1980-tallet, men i løpet av de neste fem årene kan vi se et stort sprang fremover.

Goodwin og kollegaene ser for seg en kunstig intelligens som leser DNA-strukturer. Den kan avgjøre hvilke gener som skal redigeres for å få ønsket effekt – for eksempel jordbær som tåler å bli dyrket utendørs gjennom den nordiske vinteren.

Hør hele episoden her: