Tjente penger på film i Nord-Trøndelag

I Grong kommune førte filmen om den forsvunnede tryllekunstneren med seg både arbeid, mer filmfaglig kompetanse og turisme.

Å spille inn film krever et team på flere titalls personer som arbeider på høygir etter en detaljert plan.

Disse skal bo, spise og reise mye i løpet av de ukene filminnspillingen pågår, som blant annet gir inntekter til besøksnæring for hoteller og andre reiselivsbedrifter.

I tillegg trengs gjerne utstyr og tekniske tjenester, samt filmfaglig og produksjonsteknisk kompetanse.

I følge en undersøkelse gjennomført av Trøndelag Forskning og Utvikling (TFoU) skaper dette etterspørsel etter mange forskjellige tjenester, som gir omsetning innenfor relativt korte tidsrom.

Grong tjente 2,8 mill. på filminnspilling

Innspilling av filmen Dirk Ohm ga 4,5 millioner kroner i omsetning i Trøndelag. 60 prosent av dette gikk til tettstedet Grong, som var innspillingsted.

Det meste av den lokale omsetningen kom fra overnatting og mat.

I tillegg ga innspillingen ringvirkninger i hele regionen, gjennom kjøp av regional filmproduksjonskompetanse for 1,7 millioner kroner.

Det ble i hovedsak kjøpt produksjonsledelse og teknisk filmassistanse.

Krever profesjonelt vertskap

Stene mener at man må jobbe med å være et godt vertskap hvis man vil bli betraktet som et sted for filminnspillinger.

- Det er mye som påvirker valg av innspillingssted, men det å ha et godt omdømme når det gjelder profesjonelt vertskap blir vektlagt, sier, sier forsker Morten Stene ved Trøndelag Forskning og Utvikling (TFoU).

Bransjen er liten, og folk deler erfaringer.

- Det er vanskelig å planlegge å bli et innspillingssted for film, men byr muligheten seg er det raske penger å tjene på å tilby vertskapstjenester, sier Stene.

Espen Carlsson, som også har bidratt til undersøkelsen, peker på at filmbransjen er preget av små virksomheter, prosjektlogikk og fleksible arbeidsforhold.

Han mener at dette gjør at verdiskapingen blir lite synlig i statistikken og gjør den vanskelig å måle.

- Det er mange bedrifter involvert, men få sysselsatte og liten omsetning. Noe av grunnen til dette er måten man organiserer arbeidsforholdene på, sier Carlsson.

  • Se NRK-innslag om filmen her.

Himmelblå-effekt

Morten Stene mener at filmer og innspilling også kan gi langtidsinntekter i form av turisme.  For eksempel hadde Ylvingen og Sør-Helgeland en Himmelblå-effekt etter tv-serien med sammen navn.

- Men det må da utvikles tilbud som guidede turer, matopplevelser, overnatting og andre tjenester som kan kjøpes for å høste dette potensialet, sier Stene.

Innspillingen av Dirk Ohm foregikk i Grong i februar og mars 2013, og filmen kommer på kino høsten 2014. Filmen har et budsjett på 21,6 millioner kroner.

Analysene er gjort på grunnlag av regnskaper fra filmproduksjonene, intervjuer med ledelsen for filmselskapet/innspillingene og en spørreundersøkelse til næringslivet i Grong.

Referanser:

Stene, M. & E. Carlsson og J.M.V. Iversen (2013). Filminnspilling Dirk Ohm – lokaløkonomiske effekter, publisitet og bransjebetydning. Rapport 2013:19. Steinkjer: Trøndelag Forskning og Utvikling.

Iversen, J.M. V & R. Lysø (2013). Utvikling i kulturnæringene i Trøndelag 2004−2011. Del II: med omsetningstall og foretakstyper. Rapport 2013:20. Steinkjer: Trøndelag Forskning og Utvikling.
 

Powered by Labrador CMS