Nylig spredte en nettbutikk rykter om at bøyle-BH øker risikoen for brystkreft. Ingen forskning viser en slik sammenheng, ifølge norsk forsker på brystkreft. Bildet er tatt i en butikk som ikke har med denne saken å gjøre.(Foto: New Africa/Shutterstock/NTB)
Påstand kan skape frykt, men bøyle-BH øker ikke risikoen for brystkreft
En nettbutikk hevdet nylig at daglig bruk av bøyle-BH øker risikoen for brystkreft. Men forskning har tilbakevist at det finnes noen slik sammenheng. Forbrukertilsynet vurderer tilsynssak.
Hanna Elisabet Dillekås er overlege ved avdeling for kreftbehandling ved Haukeland sykehus. Hun har forsket på brystkreft i over ti år.
– Det er godt
at de har fjernet påstanden, for dette finnes det ikke vitenskapelig
dokumentasjon som støtter, skriver hun i en e-post til forskning.no.
Hun er enig
i Rashidis reaksjon om at dette er et dypt uetisk markedsføringstriks.
– Jeg
håper Forbrukertilsynet klarer å slå ned på det, tilføyer hun.
Studie: BH-bruk og kreft har ingen kobling
En forskningsstudie i 2014 fant ingen sammenheng mellom brystkreft og BH-typer eller BH-vaner.
Verken antall timer per dag og antall år kvinner har brukt BH, eller om BH-en har bøyler, har sammenheng med risiko for brystkreft.
– Studien viser at bøyle-BH ikke kan øke risikoen for kreft. Den er av god kvalitet, fra et anerkjent
kreftforskningsinstitutt og publisert i et godt vitenskapelig tidsskrift. Så
konklusjonen herfra er til å stole på, forsikrer Hanna Elisabet Dillekås i en e-post til forskning.no.
Det er heller ingen tumorbiologiske mekanismer som støtter at det skulle kunne ligge noe i den tidligere påstanden til nettbutikken, tilføyer Dillekås.
Hun kjenner
ikke til nyere studier på temaet.
– Men kan heller ikke se at dette er noe som det er behov
for å studere mer, skriver hun.
Annonse
Forbrukertilsynet har fått flere klager
Forbrukertilsynet har mottatt sju klager på Fridanas markedsføring og vurderer nå om de skal starte tilsynssak. To av klagene kommer fra Brystkreftforeningen.
Så langt har de ikke startet tilsynssak.
– Men vi vurderer om saken
skal følges opp videre, da vi reagerer på flere forhold ved markedsføringen, bekrefter underdirektør Nina Elise Dietzel i tilsynsavdelingen i en e-post til forskning.no.
Forbrukertilsynet er kjent med
at det er et utenlandsk selskap som står bak, men annonseringen er på norsk.
Markedsføringsloven gjelder når reklamen retter seg mot norske forbrukere.
– Hvis
den næringsdrivende er registrert i et annet europeisk land, kan det være
aktuelt å varsle eller sende saken over til myndigheten i dette landet for
videre oppfølging, forklarer Dietzel.
Skaper unødig bekymring
Generalsekretær Ingrid Stenstadvold Ross i Kreftforeningen reagerer også kraftig på markedsføringen.
– Det finnes ingen forskning som viser en sammenheng mellom BH-spiler og kreft, understreker Ross.
Bøyle-BH er en brystholder der
brystene støttes og løftes av bøyler eller spiler. Bøylene er ofte laget av metall
eller plast.
Sprer en vandrende myte
Annonse
Ross
mener slik markedsføring er uetisk.
– Den sprer en vandrende myte og skaper unødig bekymring og
forvirring hos mange kvinner, legger hun til.
Forskerne bak studien i 2014 nevner at det i media har vært spekulert i om brystkreft kan ha sammenheng med BH-vaner. De viser til en artikkel i New York Times fra 2010.
Kreftforeningen ber selskaper om å unngå
markedsføring som spiller på frykt og manglende dokumentasjon.
– Kreftpasienter er en gruppe forbrukere i en
sårbar situasjon, understreker Ross.
Ingen sammenheng med deodorant heller
Men ryktene dukker stadig opp igjen. Senest 24. mars i år la den amerikanske brystkreftforeningen Breastcancer.org ut en beroligelse om temaet.
Den viser til at rykter popper opp i sosiale medier, men at frykten er grunnløs.
Verken deodorantbruk eller det å bruke BH om natten, eller BH med spiler, har noen som helst sammenheng med økt risiko for brystkreft, skrev foreningen.
Kan se nærmere på saken
Forskning.no har forsøkt å få en kommentar fra selskapet bak Fridana både på telefon, chat og epost. Men vi har ikke fått svar.
Annonse
Firmaet Fridana er registrert i Marseille. Nettbutikken driftes av et selskap i Irland.
Dette øker risikoen for brystkreft
Forskning har derimot vist en rekke andre faktorer som kan gi økt risiko for brystkreft:
Tidlig første menstruasjon og sen overgangsalder, altså et høyt antall menstruasjonsperioder
Å ikke føde barn
Å føde barn først etter fylte 35 år
Natt- og turnusarbeid over mange år
Langvarig bruk av østrogentilskudd i forbindelse med overgangsalder
P-piller (svært liten risikoøkning)
Høy vevstetthet i brystene
Tidligere strålebehandling av brystkassen, inkludert brystkjertelen (for eksempel ved lymfekreft).
(Kilde: Kreftforeningen)
Men når markedsføringen er rettet mot norske forbrukere, kan Forbrukertilsynet se nærmere på saken og eventuelt kontakte tilsynsmyndigheter som de samarbeider med i andre land.
Nettbutikker må kunne dokumentere konkrete påstander i markedsføringen om faktiske forhold som egenskaper eller virkning.
Det opplyser underdirektør Mats Bjønnes i Forbrukertilsynet til Nettavisen.
Dette senker risikoen
– Brystkreft er en sykdom svært mange kvinner frykter og ønsker å gjøre alt de kan for å forebygge, uttalte Kaveh Rashidi til Nettavisen.
Ifølge Kreftforeningen finnes det ingen garanti mot
brystkreft. Men du kan minske risikoen ved å spise sunt og
variert, være fysisk aktiv og drikke minst mulig alkohol.